Relationship between hierarchical levels and the competitiveness in employees’ views in a unit of a brazilian metallurgical company.

Authors

  • Antonio Fernandes Barreto FIPEN - Instituto Paulista de Ensino
  • Djair Picchiai FACCAMP - Faculdade Campo Limpo Paulista

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v9i0.94

Keywords:

nivelamento organizacional, modelo de gestão, unidade de negócio

Abstract

The market competition leads companies to develop strategic plans. The challenge is to deploy a plan and commit employees in carrying out actions aligned to the goals and to hierarchical levels. This research reveals the management model used in a business unit of a metallurgical industry and the relationship between its hierarchical levels. In order to reach our goals, an evaluation tool called flexible organizational model developed by Mendes (2002) was used.  We applied a questionnaire Likert type scale of five - response numbered one represented total disagreement and number five, total agreement. We calculated the median level of agreement on the Likert scale and the degree of agreement and disagreement through dichotomization of the data. The study found a high degree of concordance with flexible organizational model applied to this business unit. It also confirmed the leveling between the hierarchical levels studied, as elements of increased competitiveness in the perception of respondents.

Author Biographies

Antonio Fernandes Barreto, FIPEN - Instituto Paulista de Ensino

Mestre em Administração das Micro e Pequenas Empresas (2011); Especialista em Administração  Geral (1997); Bacharel em Administração (1989). * Professor Universitário na Disciplina Organização  Sistemas e Métodos. * Experiência profissional nas áreass de Gestão de Suprimentos, Pessoas, Educação e Cooperativismo de Crédito. * Atuação como: Auditor da Qualidade e Housekeeping; Desenvolvimento e Qualificação de Fornecedores; Redução de Custos Industriais; Implantação  de Sistemas da Qualidade, Ambiental, Saúde e Segurança com foco em Aquisição; Implementação e Gerenciamento via Sistema SAP - MM; Processo de Simplificação de Compras; Compras eletronicas - B2B; MRP em Materiais de reparo e operações; Negocios de Insumos, Serviços.

Djair Picchiai, FACCAMP - Faculdade Campo Limpo Paulista

Professor do Mestrado Profissional na FACCAMP “ Faculdade Campo Limpo Paulista, Possui mestrado em Administração Pública pela Escola Brasileira de Administração Pública da Fundação Getulio Vargas (1983) e doutorado em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas - SP (1991). Atualmente é professor da Fundação Getúlio Vargas - SP (desde 1987). Tem experiência na area de administração, com enfase  e em administração  estratégica e de  pequenos negócioss, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão  estratégica, estrutura organizacional, gestão de pessoas, administração  hospitalar e gestão pública. Desde março de 2007 estÃo colaborando na formulação e implantação do mestrado profissional de administração das Faculdades Campo Limpo Paulista, que foi aprovado pela Capes-Mec em 2008, começando a funcionar em 2009. Tem mais de 36 anos de experiência no setor público como executivo público. Tem 34 anos como professor universitá¡rio. Tem publicações  desde 1977, artigos em revistas qualis e vários relatórios de pesquisas publicados pelo núcleo de publicações e pesquisas da EAESP-FGV.

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Published

2013-07-04

How to Cite

Barreto, A. F., & Picchiai, D. (2013). Relationship between hierarchical levels and the competitiveness in employees’ views in a unit of a brazilian metallurgical company. Revista Cientí­fica Hermes, 9. https://doi.org/10.21710/rch.v9i0.94

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