Environmental Education through Community Horta: study in a public school city of São Paulo

Authors

  • Rogério Sarkis Costa USCS
  • Raquel da Silva Pereira USCS
  • Esdras da Silva Costa uscs

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v16i0.270

Keywords:

Sustainability, Environmental education, Public policy, PAVS, School Gardens,

Abstract

This article presents research conducted on Environmental Education and aims to provide new knowledge and provide the society with information to promote, strengthen and integrate in a more harmonious way, the human being and the environment. In this context, public policies are needed, especially to ensure the transmission of knowledge to the wide awareness of environmental issues, among which includes healthy eating. The research aimed to analyze the implementation of the Green Environment Program and Healthy (PAVS) in a state school in the municipality of São Paulo, by verifying the perception of the teachers involved in the program. The approach is qualitative and exploratory and descriptive. The results allow to state that the perception of teachers is in favor of membership and program maintenance, it strengthens knowledge of the environment and human health, while it strengthens the team spirit in the school community. It is noteworthy that the teacher involvement is voluntary and partial, since the involvement of the entire faculty. It was also observed as a result of this action at school: the increase in vegetable consumption by students, the creation of sustainable subprojects and acquisition of financial assistance, through the Direct Money in School Program (TSA), for schools considered sustainable. On the other hand, it is worth noting that the school unit began its activities with scarce resources acquired from school and local community.

Author Biographies

Rogério Sarkis Costa, USCS

Professor: Administração e Economia

Raquel da Silva Pereira, USCS

Doutora em Ciências Sociais

Gestora do Programa de Pós-graduação em Admin da Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Esdras da Silva Costa, uscs

Mestre em Administração

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.

BLAIR, D. The child in the garden: an evaluative review of the benefits of school gardening. Journal Environmental Education. v. 40, n. 2, p. 15-38, 2009.

BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental (PNEA). Disponível em: . Acesso em: 5 jan. 2015.

______. Resolução CD/FNDE n. 18, de 21 de maio de 2013. Manual Escolas Sustentáveis. Disponível em: <http://pdeinterativo.mec.gov.br/escolasustentavel/manuais/Manual_Escolas_Sustentaveis_v%2005.07.2013.pdf> . Acesso em: 22 set. 2015.

EMPRESA BRASILEIRA DE PESQUISA AGROPECUÁRIA (Embrapa). Contribuições para a educação ambiental no Pantanal. Editores técnicos: Alexandre Dinnys Roese, Fernando Fleury Curado. Corumbá: Embrapa Pantanal, 2005. Disponível em: <http://www.cpap.embrapa.br/publicacoes/online/Livro026.pdf > . Acesso em: 24 fev. 2016.

FNDE. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/index.php/ddne-funcionamento> . Acesso em: 5 dez. 2015.

GARCIA MUÑOZ, C. Principales tendencias y modelos de la Educación Ambiental enel sistema escolar. Revista Iberoamericana de Educación, n. 11, Monográfico, Educación Ambiental: teoría y práctica. p. 13-74, 2002.

GADOTTI, M. Pedagogia da Terra: Ecopedagogia e educação sustentável. In: Paulo Freire y agenda de la educación latinoamericana en el siglo XXI. CLACSO: Buenos Aires, 2001.

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GOLDEMBERG, J.; LUCON, O. Energia, meio ambiente e desenvolvimento. São Paulo: Edusp, 2008.

JACOBI, P. Meio Ambiente, Desenvolvimento Sustentável e Políticas Públicas. São Paulo: Cortez, 1997.

______. Meio ambiente e sustentabilidade. O Município no século XXI: cenários e perspectivas. Cepam – Centro de Estudos e Pesquisas de Administração Municipal, 1999. Disponível em: <http://franciscoqueiroz.com.br/portal/phocadownload/desenvolvimento%20sustentavel.pdf> . Acesso em: 19 nov. 2015.

______. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, v. 118, n. 3, p. 189-205, 2003.

LEFF, E. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2001.

LEVY, M.I.C. Escola ambientalizada e formação de professores: compromissos e desafios. In: TABLIEBER, J.E.; GUERRA, A.F.S. (Orgs.). Pesquisa em Educação Ambiental. I CEPEASul. Pelotas: UFPel, p. 105-143, 2004.

LINEBERGER, S.E.; ZAJICEK, J.M. School gardens: can a hands-on teaching tool affect students’ attitudes and behaviors regarding fruit and vegetables. Hort Technology. v. 10, n. 3, p. 593-597, 2000.

MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. A carta da Terra. Disponível em: http://www.mma.gov.br/estruturas/agenda21/_arquivos/carta_terra.pdf . Acesso em 7 nov. 2015.

MORGADO, F.S. A horta escolar na educação ambiental e alimentar: experiência do Projeto Horta Viva nas escolas municipais de Florianópolis. Relatório de conclusão de graduação do curso de agronomia. Florianópolis: UFSC, 2006.

MORRIS, J.L.; ZIDENBERG-CHERR, S. Garden-enhanced nutrition curriculum improves fourth-grade school children’s knowledge of nutrition and preferences for some vegetables. Journal of the American Dietetic Association. v. 102, n. 1, p. 91-93, 2002.

______.; BRIGGS, M.; ______. School-based gardens can teach kids healthier eating habits. California Agriculture, v. 54, n. 5, p. 40-46, 2000.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração e Programa de Ação sobre uma Cultura de Paz. Resolução aprovada por Assembleia Geral em 06 de outubro de 1999, n. 53/243. Disponível em: <http://www.comitepaz.org.br/download/Declara%C3%A7%C3%A3o%20e%20Programa%20de%20A%C3%A7%C3%A3o%20sobre%20uma%20Cultura%20de%20Paz%20-%20ONU.pdf> . Acesso em: 13 out. 2015.

OLIVEIRA, L.C.M. de. Horta escolar: a realidade das escolas de Araras-SP. Monografia apresentada como requisito parcial à obtenção do título de Especialista na Pós-Graduação em Ensino de Ciências. Medianeira: UTFPR, 2014.

PASSOS, P.N.C. A Conferência de Estocolmo como ponto de partida para a proteção internacional do meio ambiente. Revista Direitos Fundamentais & Democracia. v. 6. Curitiba: UniBrasil, 2009.

PEREIRA, R.S. Gestão para o Desenvolvimento Sustentável:desafios e proposições para a sustentabilidade socioambiental. São Paulo: Globus, 2013.

PETERS, B.G. American Public Policy. Chatham, N.J.: Chatham House, 1986.

RICHARDSON, R.J. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 3. ed., São Paulo: Atlas, 1999.

ROESE, A.D.; CURADO, F. F. A contribuição da agricultura urbana na segurança alimentar comunitária em Corumbá e Ladário, MS. IV Simpósio sobre recursos naturais e socioeconômicos do pantanal. Corumbá/MS-23-26 nov. 2004.

SATO, M.; PASSOS, L.A. Versos e reversos da diversidade. Anais... I Simpósio Sul Brasileiro de Educação Ambiental, Erechim – Rio Grande do Sul, p. 115-123, 2002.

SANTOS, J.F.L.; SANTOS, D.B. Horta, um instrumento pedagógico na escola municipal jardim das flores: uma aliada na educação ambiental. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, Florianópolis, v. 11, n. 17, p. 152-160, 2014.

SECRETARIA DA SAÚDE. Guia PAVS – Programa Ambientes Verdes e Saudáveis. São Paulo, 2012.

SEROA DA MOTTA, R. Economia Ambiental. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2006.

SISTEMA INTEGRADO DE ADMINISTRAÇÃO FINANCEIRA (SIAFI) do Governo Federal. 2009. Disponível em: . Acesso em: 20 abr. 2015.

SOARES, G.F.S. Dos anos 60 à Conferência da ONU de 1972 (Estocolmo). In: Direito internacional do meio ambiente – emergências, obrigações e responsabilidades. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

SORRENTINO, M. et al. Educação ambiental como política pública. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 2, p. 285-299, 2005.

TAVARES, A.M.B.N. et al. Educação ambiental e horta escolar: novas perspectivas de melhorias no ensino de ciências e biologia. Anais... III Encontro Nacional de Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente. Rio de Janeiro, 2012.

TRAJBER, R.; MOREIRA, T. Escolas Sustentáveis e Com Vida: Processos Formativos em Educação Ambiental. UFOP. Ouro Preto, 2010.

TRISTÃO, M. As dimensões e os desafios da educação ambiental na sociedade do conhecimento. Educação ambiental: abordagens múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 2002.

VILAVERDE, C. Perguntas e Respostas: O que é e o que faz o FNDE? 2011. Disponível em: <http://www.todospelaeducacao.org.br/reportagenstpe/19951/perguntas-e-respostas-o-que-e-e-o-que-faz-o-fnde> . Acesso em: 19 dez. 2015.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4ª. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2016-10-22

How to Cite

Costa, R. S., Pereira, R. da S., & Costa, E. da S. (2016). Environmental Education through Community Horta: study in a public school city of São Paulo. Revista Cientí­fica Hermes, 16, 246–270. https://doi.org/10.21710/rch.v16i0.270

Issue

Section

ARTICLES