The Presence of Ecological Arguments in Advertisements in three National Magazines

Authors

  • Klécia Gili Massi
  • Maria Lucia Gili Massi

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v1i1.15

Keywords:

advertisements, ecological appeal, printed media, written media

Abstract

Society has been looking for the industrialization process followed by an economic progress.In this search, the environmental resources have been used as unlimited. The consumer whoclaims social justice and environmental sustainability is making a conscientious consumption.One of the ways in which one person may have access to the corporation actions is throughthe green marketing. Thus, in this paper, we have aimed to verify if ecological appeals arepresent in some advertisements. We analyzed three magazines: ÉPOCA, from GloboRevista Científica Hermes 1: 10-18, 2009publishing house; Isto É, from Três publishing house and Veja, from Abril publishing houseand we found 142 advertisements. Transport was the class which presented the greatestecological appeals, 58,82%, because of the Brazilian Institute of Environment and RenewableNatural Resources label, a legal obligation - Resolução CONAMA Nº 18, de 6 de maio de1986. Our results may help companies to have better product-consumer relationship andhigher social and environmental value.

References

Almeida, G.S.; Júnior, A.N. & Pastore, E.M. 2007. Ambientalismo e Cultura de consumo: um estudo do consumidor do Distrito Federal. IX ENGEMA - Encontro Nacional sobre Gestão Empresarial e Meio ambiente, São Paulo.

Brown, L.R. 1975. The world food prospect. Science 190:1053-1059.

Canclini, N.G. 1997. Consumidores e Cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. UFRJ, Rio de Janeiro.

Fournier, S. 1998. Consumer and their brands: developing relationship theory in consumer research. Journal of Consumer Research 24: 343-373.

Furriela, R.B. 2001. Educação para o consumo sustentável. Ciclo de Palestras sobre meio ambiente. Programa conheça a

educação do Sibec/Inep – MEC, SEF, COEA.

Gomes, D.V. 2006. Educação para o consumo ético e sustentável. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental 16: 18-31.

Handelman, J M. & Arnold, S. 1999. The role of marketing actions with a social dimension: appeals to the instituional environmental. Journal of Marketing: 33-48.

Instituto Akatu. 2007. Diálogos Akatu número 2. Disponível na Internet: www.akatu.net. Instituto Brasileiro de Defesa do Consumidor, IDEC. 2004. Guia de responsabilidade social para o consumidor. IDEC, São Paulo.

Melo Neto, F.P. & Froes, C. 2001. Responsabilidade social e cidadania empresarial: a administração do terceiro setor.

Qualitymark, Rio de Janeiro.

Ottman, J.A. 1994. Marketing verde. Ed Makron Books, São Paulo.

Panarotto, C. 2008. O Meio Ambiente e o Consumo Sustentável: Alguns Hábitos que Podem Fazer a Diferença. Revista das Relações de Consumo, PROCON.

Pereira, S.J.N. & Ayrosa, E.A.T. 2004. Atitudes relativas a marcas e argumentos ecológicos: um estudo experimental. Revista Eletrônica de Gestão Organizacional 2(2).

Polonsky, M.J. & Mintu-Wimsatt, A.T. 1997. Environmental Marketing: Strategies, Practice, Theory, and Research. The Haworth Press, New York.

Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento, PNUD. 1998. Consumo sustentável. Secretaria do Meio Ambiente, São Paulo.

Revista ÉPOCA. 24/nov/2008. Nº 549. Editora Globo, São Paulo.

Revista ISTOÉ. 26/nov/2008. Ano 31. Nº 2038. Editora Três, São Paulo.

Revista Veja. 26/nov/2008. Ano 41. Nº 47. Editora Abril, São Paulo.

Ricklefs, R.E. 1996. A Economia da natureza. Guanabara Koogan, Rio de Janeiro.

Sacchet, R.O.F. & Gomes, N.D. 2006. Persuasão na comunicação gráfica: a complementaridade entre o verbal e o não-verbal. UNIrevista 1(3): 1-10.

Shurum, L.J.; McCarty, J.A. & Lowrey, T.M. 1995. Buyer characteristics of the green consumer and their implication for advertising strategy. Journal of Advertising 24(2): 71-82.

Rosenburgo, C. 2008. Verde é o tom os negócios. ÉPOCA 463. Disponível em: <http://revistaepoca.globo.com/Revista/Epoca/0,,EDG76864-9306-463,00-VERDE+E+O+TOM+DOS+NEGOCIOS html > . Acesso em 22 jan. 2009

Published

2009-07-31

How to Cite

Massi, K. G., & Massi, M. L. G. (2009). The Presence of Ecological Arguments in Advertisements in three National Magazines. Revista Cientí­fica Hermes, 1(1). https://doi.org/10.21710/rch.v1i1.15

Issue

Section

THEME ARTICLES

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>