A Sustainable Company and its Contributions to Society: Case Study of EDP-Energias do Brazil S.A

Authors

  • Leonardo Fabris Lugoboni FEA-USP - DOUTORANDO FECAP - PROFESSOR INSPER - PROFESSOR
  • Marcus Vinicius Moreira Zittei Fecap - professor Furb - doutorando
  • Raquel da Silva Pereira USCS - PROFESSORA
  • Magno Coelho Dias Amorim FECAP - ESPECIALISTA
  • Leticia Sakamoto Soares FATEC Estacio de Sá

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v10i0.136

Keywords:

sustentabilidade, benefícios, setor de energia elétrica

Abstract

Sustainability is a reality that can be understood as the use of resources to meet the need of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs. This article seeks to highlight the importance of sustainability in the business environment and show how companies are pressured by the market, the society - more aware of its role - and regulators that not only alert and educate, but are also more rigorous in their inspections so that their activities are permeated with social and environmental responsability. It is an exploratory and descriptive study as it addresses generally the importance of sustainability for business by providing benefits related to corporate image, tax incentives and credit facilitation as well as contribution to society through cultural projects and environmental policies.

Author Biographies

Leonardo Fabris Lugoboni, FEA-USP - DOUTORANDO FECAP - PROFESSOR INSPER - PROFESSOR

Doutorando em Administração, Mestre em Administração, Professor

Marcus Vinicius Moreira Zittei, Fecap - professor Furb - doutorando

Empresario Contabil, Contador, Professor, Mestre em Ciências Contábeis, Doutorando em Ciências Contábeis e Administração

Raquel da Silva Pereira, USCS - PROFESSORA

Doutora em Ciências sociais

Magno Coelho Dias Amorim, FECAP - ESPECIALISTA

Especialista em Controladoria

Leticia Sakamoto Soares, FATEC Estacio de Sá

Graduada em Gestão Financeira

References

ADAMI, Humberto. A Responsabilidade Ambiental dos Bancos. Disponível em: <http://www.ibap.org/direitoambiental/artigos/ha.htm> . Acesso em 18 set. 2011.

AKATU. Responsabilidade Social das Empresas: Percepção do Consumidor Brasileiro. [2010]. Disponível em: <http://akatu.org.br/Content/Akatu/Arquivos/file/10_12_13_RSEpesquisa2010_pdf.pdf> . Acesso em 09 out. 2011.

ALBUQUERQUE, José de Lima (Org.). Gestão Ambiental e Responsabilidade Social. 1. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). Sistemas de Gestão Ambiental – Diretrizes Gerais sobre Princípios, Sistemas e Técnicas de Apoio. mai. 2007. Disponível em: <http://www.abntcatalogo.com.br/norma.aspx?ID=38563> . Acesso em 23 out. 2011.

BARBIERI, José Carlos. Gestão Ambiental Empresarial. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2007.

BRASIL. Decreto n. 11.196, de 21 de novembro de 2005. Dispõe sobre incentivos fiscais para a inovação tecnológica. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11196.htm> . Acesso em: 18 set. 2011.

BOVESPA. Índice de Sustentabilidade Empresarial. Disponível em: <http://www.bmfbovespa.com.br/indices/ResumoIndice.aspx?Indice=ISE&idioma=pt-br> . Acesso em 24 jun. 2011.

COMPÊNDIO PARA SUSTENTABILIDADE. IFC – Princípios do Equador. Disponível em: <http://www.institutoatkwhh.org.br/compendio/?q=node/41> . Acesso em 16 set. 2011.

FUNDAÇÃO VICTOR CIVITA. Incentivo à Leitura. Disponível em: <http://www.fvc.org.br/letras-de-luz.shtml>. Acesso em 19 set. 2011.

INSTITUTO ETHOS. O que é responsabilidade social. Disponível em: <http://www1.ethos.org.br/EthosWeb/pt/29/o_que_e_rse/o_que_e_rse.aspx> . Acesso em 25 de jun. 2011.

MARTINELLI, Antônio Carlos. Empresa Cidadã:uma visão inovadora para uma ação transformadora. 1. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

MEGLIORINI, Evandir (Org.). Contabilidade Gerencial. 1. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

OLIVEIRA, José Antônio Puppim de. Empresas na Sociedade: Sustentabilidade e Responsabilidade Social. 1. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

PINHEIRO, Renata Rollin. A Sustentabilidade como um Atributo de Marca. Disponível em: <http://www.slideshare.net/renatarollin/a-sustentabilidade-como-um-atributo-de-marca> . Acesso em: 18 set. 2011.

RELATÓRIO DE SUSTENTABILIDADE. Relatório de Sustentabilidade 2009. Disponível em: <http://energiasdobrasil.infoinvest.com.br/static/ptb/relatorios-anuais-de-sustentabilidade.asp?language=ptb> . Acesso em: 20 set. 2011.

RELATÓRIO DE SUSTENTABILIDADE. Relatório de Sustentabilidade 2010. Disponível em: <http://energiasdobrasil.infoinvest.com.br/static/ptb/relatorios-anuais-de-sustentabilidade.asp?language=ptb> . Acesso em: 20 set. 2011.

REIS, S.G. et al. Crédito Ambiental: Análise para Concessão de Créditos sob a Ótica da Responsabilidade Socioambiental. abr. 2009. Disponível em: <http://www.base.unisinos.br/pdf/57.pdf> . Acesso em: 16 set. 2011.

SILVA, A.C.R. Metodologia da Pesquisa Aplicada à Contabilidade. 1. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

TIGRE, Paulo Bastos. Gestão da Inovação: A Economia da Tecnologia do Brasil. 1. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.

Published

2014-06-10

How to Cite

Lugoboni, L. F., Zittei, M. V. M., Pereira, R. da S., Amorim, M. C. D., & Soares, L. S. (2014). A Sustainable Company and its Contributions to Society: Case Study of EDP-Energias do Brazil S.A. Revista Cientí­fica Hermes, 10. https://doi.org/10.21710/rch.v10i0.136

Issue

Section

THEME ARTICLES