Creativity and communication: indicators, barriers, paradoxes and dilemmas corporate world.

Authors

  • Felipe Chibas Ortiz Universidade do Grande ABC

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v8i0.74

Keywords:

Creativity, innovation management, management communication, barriers to creativity and barriers to communication.

Abstract

This paper discusses theoretical and practical aspects of creativity and communication ofindividuals and work teams within organizations. The research has two main objectives: tocontribute to the development of management applied studies, communication management, andorganizational psychology, as well as to discuss the ways in which creativity can be fostered andmanaged within organizations, since it analyzes the need of a culture of creativity, presenting the diagnosis of the major paradoxes and dilemmas confronted by the business community todevelop organizational creativity today; it intends to present possible solutions, thought patternsand micro-skills that can help manage organizational creativity. The article presents evidence toassess creativity and discusses the major dilemmas and challenges faced by organizations todayto promote organizational creativity. In order to produce this work, we used the theoreticalpracticalmethod and case study, basically using techniques of literature review and theobservation.

Author Biography

Felipe Chibas Ortiz, Universidade do Grande ABC

Doutor em Ciências da Comunicação pela USP (Universidade de São Paulo).

References

Alencar, E.S. 2000. O processo da criatividade. Makron Books, São Paulo.

Ayan, J. 1998. A há! Dez maneiras de libertar seu espírito criativo e encontrar grandes idéias. Negócio, São Paulo.

Cesar, A. 2009. Comunicação e cultura organizacional. In: Kunsch, M. (Org), Gestão estratégica em comunicação organizacional. Difusão Editora, São Caetano do Sul.

Chibás Ortiz, F. 2000. Barreiras à comunicação e criatividade organizacional: um estudo de caso em hotéis brasileiros e cubanos. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo, São Paulo.

Chibás Ortiz, F. 2005. Barreiras culturais à comunicação e relações públicas em redes hoteleiras sediadas em São Paulo.Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Chibás Ortiz, F. 2006. Evaluar la creatividad organizacional: uso combinado de cuestionarios cuantitativos y cualitativos. In: Torre, S. de la & Violant, V. (Org), Comprender y evaluar la creatividad: como investigar y evaluar la creatividad. Ediciones Aljibe, Barcelona.

De Bono, E. 1986. El pensamiento lateral. Sayrols, México.

Graham A. & Pizzo, V. 1996. A question of balance case studies in strategic knowledge. European management journal 14(4): 338-346.

Guilford, J.P. 1989. La creatividad: retrospectiva y prospectiva. In: Sabag, A. (Org), Creatividad. Universidad del Valle de México, México.

Hall, R.H. 1982. Organizações, estrutura e processos. Prentice Hall, Rio de Janeiro.

Isaksen, S.G. 1991. Conceptions of Creativity. Center for Studies in Creativity.

Kabanoff, B. & Bottger, P. 1991. Effectiveness of creativity training and its relation to selected personality factors. Journal of organizational behavior 12: 235-248.

Kao, J. 1997. Jamming, a arte e a disciplina da criatividade na empresa. Campus, Rio de Janeiro.

Kunsch, M. 2009. Planejamento estratégico da comunicação. In: Kunsch, M. (Org), Gestão estratégica em comunicação organizacional. Difusão Editora, São Caetano do Sul.

Leis, H. 2011. Especificidades e desafios da interdisciplinaridade nas ciências humanas. In: Junior, A. & Neto A. (Orgs), Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia e inovação. Manole Ltda, Barueri. pp.106-122.

Macià, J. 2008. Creatividad en comunicación y la complejidad de los productos industriales. Encuentros Multidisciplinares 28.

Moreno, C. 2010. Dirección estratégica del conocimento en el contexto de las nuevas empresas de base tecnológica. Encuentros Multidisciplinares 36.

Moss Kanter, R. 1997. Quando os gigantes aprendem a dançar. Campus, Rio de Janeiro.

Nakano, T. & Wechsler, S. 2007. Criatividade: Características da produção científica brasileira. Avaliação Psicológica 6(2).

Novaes, M.E. 1985. Psicología de la aptitud creadora. Kapeluz, Buenos Aires.

Oliveira, M. de 1992. Recursos Humanos: foco na modernidade. Quality Mark, Rio de Janeiro.

Peters, T. 1989. Prosperando no caos. Harbra, São Paulo.

PMI-Project Management Institute. 2008. The guide to the project management body of knowledge. Project Management Institute, Newtown Square.

Rey, M. 2010. El conocimiento: Su naturaleza y principales herramientas para su gestión. Encuentros Multidisciplinares 36.

Rogers, E. & Agarwala-Rogers, R. 1980. La comunicación en las organizaciones. Mc Graw-Hill, México.

Romo, M. 1997. Psicología de la Creatividad. Paidós, Madrid.

Single, W.A. & Spurgeon, W.M. 1996. Creating and commercializing innovation inside a skunk works. Journal of product innovation management 13(5): 459-460.

Sternberg, R. & Lubart, T. 1991. An investment theory of crativity and its development. Human development 34: 1-31.

Steil, A. 2011. Trajetória interdisciplinar formativa e profissional na sociedade do conhecimento. In: Junior, A. & Neto A. (Orgs), Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia e inovação. Manole Ltda, Barueri. pp.209-228.

Torre, S. de la 2006. Los cuatro puntos cardinales en la evaluación de la creatividad. In: Torre, S. de la & Violant, V. (Org), Comprender y evaluar la creatividad: como investigar y evaluar la creatividad. Ediciones Aljibe, Barcelona.

Torre, S. de la; Tejada, J.; Moraes, M.C. & Pujol, M.A. 2011. Decálogo sobre transdisciplinariedad y ecoformación. La educación que queremos, In: Torre, S. de la; Pujol, M.A. & Moraes, M.C. Documentos para el cambio. Circulo Rojo, Barcelona. pp.59-98.

Wagner, J. & Hollembeck, J. 1999. Comportamento organizacional. Saraiva, São Paulo.

White, D. 1997. Stimulating innovative thinking. Journal of product innovation 3(14): 219-220.

Published

2013-06-28

How to Cite

Ortiz, F. C. (2013). Creativity and communication: indicators, barriers, paradoxes and dilemmas corporate world. Revista Cientí­fica Hermes, 8. https://doi.org/10.21710/rch.v8i0.74

Issue

Section

ARTICLES