Scientific Methodology for the Applied Social Sciences: Critical Analyses About Research Methods, Typologies And Contributions From Marx, Weber And Durkheim

Authors

  • Maurício Correa da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Fábia Jaiany Viana de Souza IFRN (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte).
  • Fábio Resende de Araújo Doutorando em Administração (UFRN).
  • José Dionísio Gomes da Silva UFRN (Universidade Federal do Rio Grande do Norte)

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v13i0.167

Keywords:

Scientific Method. Research Typologies. Scientific Methodology. Applied Social Sciences.

Abstract

This study aims to discuss the importance of the scientific method to conduct and advertise research in applied social sciences and research typologies, as well as to highlight contributions from Marx, Weber and Durkheim to the scientific methodology. To reach this objective, we conducted a review of the literature on the term research, the scientific method, the research techniques and the scientific methodologies. The results of the investigation revealed that it is fundamental that the academic investigator uses a scientific method to conduct and advertise his/her academic works in applied social sciences in comparison with the biochemical or computer sciences and in the indicated literature. Regarding the contributions to the scientific methodology, we have Marx, dialogued, the dialectical, striking analysis, explicative of social phenomenon, the need to understand the phenomena as historical and concrete totalities; Weber, the distinction between “facts†and “value judgments†to provide objectivity to the social sciences and Durkheim, the need to conceptualize very well its object of study, reject sensible data and imbue with the spirit of discovery and of being surprised with the results.

Author Biographies

Fábia Jaiany Viana de Souza, IFRN (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte).

IFRN (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte).

Mestra em Ciências Contábeis (UnB/UFRN/UFPB).

Fábio Resende de Araújo, Doutorando em Administração (UFRN).

UFRN (Universidade Federal do Rio Grande do Norte) CCSA (Centro de Ciências Sociais Aplicadas) DCC (Departamento de Ciências Contábeis).

Doutorando em Administração (UFRN).

José Dionísio Gomes da Silva, UFRN (Universidade Federal do Rio Grande do Norte)

UFRN (Universidade Federal do Rio Grande do Norte) – CCSA (Centro de Ciências Sociais Aplicadas) – DCC (Departamento de Ciências Contábeis).

Doutor em Controladoria e Contabilidade (FEA-USP).

Professor Associado do Departamento de Ciências Contábeis da UFRN e Professor do Programa Multi-institucional e Inter-regional de Pós-Graduação em Ciências Contábeis da UnB/UFRN/UFPB.

References

ANDRADE, M.M. Como preparar trabalhos para cursos de pós-graduação: noções práticas. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

ARAÚJO, L.B.C. A questão do método em Marx e Lukács: o desafio da reprodução ideal de um processo real. IN: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. 2003. PP.259-274. Disponível em: <http://www.anped.org.br/reunioes/25/lianabritoaraujot09.rtf> . Acesso em: 11 de junho de 2013.

ARON, R. As etapas do pensamento sociológico. Trad. Sérgio Bath. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

ASENSI-ARTIGA, V.; PARRA-PUJANTE, A. El método científico y la nueva filosofía de la ciencia. Anales de Documentación, n. 5, pp. 9-19., 2002. Disponível em: http://revistas.um.es/analesdoc/article/viewFile/2251/2241. Acesso em: 11 de junho de 2013.

BASTOS, C.L.; KELLER, V. Aprendendo a aprender: introdução à metodologia científica. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

BÊRNI, D.Á. et al. Técnicas de pesquisa em economia: transformando curiosidade em conhecimento. São Paulo: Saraiva, 2002.

BEUREN, I.M. et al. Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. São Paulo: Atlas, 2003.

BOCCHI, J.I. Monografia para economia.São Paulo: Saraiva, 2004.

BÚRIGO, F.L.; SILVA, J.C. A metodologia e a epistemologia na sociologia de Durkheim e de Max Weber. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, V. 1 n. 1, p. 128-148, ago./dez. 2003.

CANO, I. Nas trincheiras do método: o ensino da metodologia das ciências sociais no Brasil. Sociologias, Porto Alegre, ano 14, n. 31, p. 94-119, set./dez. 2012.

CARMO-NETO, D.G. Escrevendo e orientando: papers, monografias e teses. Salvador: Facceba & Unyahna, 2001.

CIARALLO, G. A sociologia compreensiva e a interpretação de individualidades históricas: o papel de Verstehen na metodologia das ciências da cultura de Max Weber. Revista de Ciências Humanas, Florianópolis: EDUFSC, n. 36, p. 389-406, out. 2004.

COHN, G. Ensaios comentados: WEBER, Max (1864-1920) – A “objetividade” do conhecimento nas ciências sociais. Trad.Gabriel Gohn. São Paulo: Ática, 2006.

COHN, G. et al. Sociologia: para ler os clássicos. 2. ed. Rio de Janeiro: Azouque, 2009.

DEMO, P. Introdução à metodologia da ciência. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

DURKHEIM, É. As regras do método sociológico. Trad. Water Solon. São Paulo: Edipro, 2012.

FACHIN, O. Fundamentos de metodologia. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2012.

GIL, A.C. Técnicas de pesquisa em economia e elaboração de monografias. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KERLINGER, F.N. Metodologia da pesquisa em ciências sociais: um tratamento conceitual. São Paulo: EPU-USP, 1980.

LEFEBVRE, H. Marxismo. Trad. William Lagos. Porto Alegre: L&PM, 2011.

LEME, A.A. A sociologia de Max Eeber e Émile Durkheim: questões preliminares acerca dos métodos. Fragmentos de Cultura, Goiânia, v. 18, n. 9/10, p. 725-744, set./out, 2008.

LIMA, M.C. Monografia: a engenharia da produção acadêmica. São Paulo: Saraiva, 2004.

LOPES, J. et al. O fazer do trabalho científico em ciências sociais aplicadas. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2006.

LÜCK, H. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

MACIEIRA, S.; VENTURA, M. Como elaborar projeto, monografia e artigo científico. 4. ed. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 2006.

MARCONI, M.A.; LAKATOS, E.M. Metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

MARION, J.C.; DIAS, R.; TRALDI, M.C. Monografia para os cursos de administração, contabilidade e economia. São Paulo: Atlas, 2002.

MARTINS, G.A.; PINTO, R.L. Manual para elaboração de trabalhos acadêmicos. São Paulo: Atlas, 2001.

MARTINS, G.A.; THEÓPHILO, C.R. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Martin Claret, 2012.

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. Trad. Maria Helena Barreiro Alves. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

MATIAS-PEREIRA, J. Manual de metodologia da pesquisa científica. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MATIAS-PEREIRA, J. Manual de metodologia da pesquisa científica. 3. ed. rev. e atual. São Paulo: Atlas, 2012.

MICHAELIS. Dicionário Online. Disponível em: <http://michaelis.uol.com.br/>. Acesso em: 1 maio 2013.

MUROLO, A.C. et al. Pesquisa operacional para os cursos de economia, administração e ciências contábeis. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1998.

NETTO, José Paulo. Introdução ao método da teoria social, 2009. (Palestra) Disponível em: <http://pcb.org.br/portal/docs/int-metodo-teoria-social.pdf>. Acesso em: 28 de maio de 2013.

Oliveira, A.B.S. et al. Métodos e técnicas de pesquisa em contabilidade. São Paulo: Saraiva, 2003.

Oliveira, S.L. Tratado de metodologia científica: projetos de pesquisas, TGI, TCC, monografias, dissertações e teses. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

PARRA FILHO, D.; SANTOS, J. A. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Futura, 2003.

PEREIRA, W.C.; SIQUEIRA, J.R.M. (Orgs.). Ensino e pesquisa em contabilidade. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 2006.

PRATES, J.C. O método marxiano de investigação e o enfoque misto na pesquisa social: uma relação necessária. Textos & Contextos, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 116-128, jan./jul. 2012.

PRESTES, M.L.M. A pesquisa e a construção do conhecimento científico: do planejamento aos textos, da escola à academia. 2. ed. São Paulo: Rêspel, 2003.

REA, L.M.; Parker, R.A. Metodologia de pesquisa: do planejamento à execução. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

ROCHA, C.A.V. Algumas notas sobre o problemada objetividade nas ciências sociais em Marx, Weber e Thompson. Economia & Gestão, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 109-119, jan./jun. 2002.

RODRIGUES, A.J. Metodologia científica. São Paulo: Avercamp, 2006.

SANTOS, A.R. Metodologia científica: a construção do conhecimento. 6. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

SCHNEIDER, S.; SCHIMITT, C.J. O uso do método comparativo nas ciências sociais. Cadernos de Sociologia, Porto Alegre, v. 9, p. 49-87, 1998.

SEVERINO, A.J. Metodologia do trabalho científico. 21. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

SGARBIEIRO, M.; BOURGUIGNON, J.A. Apontamentos acerca dos métodos de pesquisa nas ciências sociais. Emancipação, Ponta Grossa, v. 11, n. 1, p. 9-19, 2011.

SILVA, A.C.R. Metodologia da pesquisa aplicada à contabilidade: orientações de estudos, projetos, artigos, relatórios, monografias, dissertações, teses. São Paulo: Atlas, 2003.

SILVA, I.L.F. O problema da objetividade e da subjetividade nas teorias sociais clássicas e contemporâneas: um debate necessário. Rev. Mediações, Londrina, v. 1, n. 2, p. 21-26, jul./ dez. 1996.

SKALINSKI, L. M.; PRAXEDES, W. L. A. A abordagem marxista aplicada aos métodos de investigação em saúde. Acta Scientiarum Human and Social Sciences, Maringá, v. 25, n. 2, p. 305-316, 2003.

TOMAZETTE, M. A contribuição metodológica de Max Weber para a pesquisa em ciências sociais. Revista Universitas Jus, Brasília, v. 17, jul./dez. 2008.

TRIVIÑOS, A.N.S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VERGARA, S.C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 1997.

VIANA, N. A teoria da população em Marx. Fragmentos de Cultura, Goiânia, v. 16, n. 11/12, p. 1009-1023, nov./dez. 2006.

VIEIRA, A.; CARRIERI, A.P. Max Weber e a questão do método nas ciências sociais. Economia & Gestão,Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 9-31, jul./dez. 2001.

WEBER, M. A “objetividade” do conhecimento nas ciências sociais. Trad. Gabriel Gohn. São Paulo: Ática, 2006.

WEBER, M. Metodologia das ciências sociais, parte 1. Trad. Augustin Wernet. 4. ed. São Paulo: Cortez; Campinas: Unicamp, 2001.

WEBER, M. Metodologia das ciências sociais, parte 2. Trad. Augustin Wernet. 3. ed. São Paulo: Cortez; Campinas: Unicamp, 2001.

Published

2015-06-03

How to Cite

Silva, M. C. da, Souza, F. J. V. de, Araújo, F. R. de, & Silva, J. D. G. da. (2015). Scientific Methodology for the Applied Social Sciences: Critical Analyses About Research Methods, Typologies And Contributions From Marx, Weber And Durkheim. Revista Cientí­fica Hermes, 13, 159–179. https://doi.org/10.21710/rch.v13i0.167

Issue

Section

ARTICLES