Inglês, russo e russo inglês na Rússia: opinião dos estudantes CLIL e non-CLIL em Saint Petersburg

Autores

  • Maria Pavenkova St. Petersburg State University
  • Oleg Pavenkov
  • Vladimir Pavenkov

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v20i0.340

Palavras-chave:

inglês é uma língua franca, inglês do mundo, inglês russo, pidginização

Resumo

O inglês é uma Língua Franca em muitos domínios. A sua propagação é um fator e um resultado da expansão da globalização. O conflito atual entre a Rússia e o Ocidente suscita uma série de preocupações crescentes em relação ao destino e ao futuro da língua russa. Para sermos mais exatos, ela está em subdesenvolvimento, pidginização (linguagem de contato), e com influxo e disseminação da língua inglesa descontrolados. A pesquisa foi realizada na Universidade de São Petersburgo no período de janeiro de 2016. Os alunos do CLIL (Content and Language Integrated Learning4) e não CLIL de três universidades de São Petersburgo foram questionados (N = 301). Os resultados das investigações descreveram as principais preocupações e o nível de adoção da variedade russa de inglês (inglês russo).

Referências

ALPATOV, V.M. Language policy in Russia and in the world: language policy and language conflicts in the modern world. Noves SL. Revista de Sociolingüística Moscow, 2014.

BOGATYREOVA, M.A. Funkcii vysshego professional'nogo obrazovanija v oblasti inostrannyh jazykov. Vestnik MGIMO Universiteta, Moscow, ch. 3, pp. 266-272, 2014.

DAFOUZ, E.; GUERRINI. M.C. (Eds.). CLIL across educational levels. Madrid: Santillana Educación, Richmond Publishing, 2009.

______; LLINARES, A.; MORTON, T. CLIL across contexts: A scaffolding framework for CLIL teacher education. View (z) Vienna WorkingPapers, 2010, 19 (3 –Special Issue), pp. 12–20.

______; SMIT, U. Towards a dynamic conceptual framework for English-medium education in multilingual university settings. Applied linguistics, 2014. Available at: 10.1093/applin/amu034 Access in: 2017.

DEIKOVA L.A. Stanovlenie i razvitie inojazychnogo lingvisticheskogo obrazovanija v vuzah Rossii (istoriko-teoreticheskij aspekt). Ul'janovsk. Access in:, 2011.

EL'MEEV, V.Y.; TARANDO, E.E. Social goods and socialization of property. Sotsiologicheskie issledovaniya, 1999, n. 1, pp. 41-48.

EUROPEAN COMMISSION. Eurobarometer Special Survey: 386 /Wave EB 77.1, 2012. Available at: http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/archives/eb_special_399_380_en.htm. Access in: Mar. 2, 2018.

GASHKOV, S.; RUBTSOVA, M. V. Cornelius Castoriadis and Claude Lefortabout the Soviet Union manageability: Political and educational dilemmas of the left wing. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, Cidade, vol. 4:2, mês. 2017.

HALLIDAY, M.A.K. Written language, standard language, global language. World Englishes, 2003, vol. 22, n. 4, pp. 405-418.

KALKAN, F. Relationship between professional learning community, bureaucratic structure and organisational trust in primary education schools. Educational Sciences-Theory & Practice, 2016, Vol 16, n. 5, pp. 1619-1637.

LEVADA CENTER. Foreign language skills survey. Moscow, 2014.

LLINARES, A.; MORTON, T. Historical explanations as situated practice in Content and Language Integrated Learning. Classroom discourse, 2010, Vol. 1, pp. 46–65.

NIKULA, T., DALTON-PUFFER, C.; LLINARES, A.; LORENZO, F. More than content and language: The complexity of integration in CLIL and bilingual education. In: NIKULA, T.; DAFOUZ, P.; MOORE, P.; SMIT, U. (Eds.). Conceptualising integration in CLIL and multilingual education. Bristol: Multilingual Matters, Ano, pp. 1–29.

PAVENKOV, O.; PAVENKOVA, M. Discourse analysis based on Martin and Rose's taxonomy: a case of promoting student discourse on the CLIL PhD programme in religion philosophy. Revista Electrónica Espacio Teológico, vol. 10, n. 17, pp. 129-139, mês.

POSTANOVLENIE, Postanovlenie Soveta ministrov ot 25 maja 1961 goda «Ob uluchshenii izuchenija inostrannyh jazykov». Sobranie postanovlenij pravitel'stva Sojuza Sovetskih Socialisticheskih Respublik. (2016) 9, 198-202.

PROSHINA Z.G. Russia English: status, attitudes, problems. The journal of Asia TEFL, vol. 3, n. 2, pp. 79-101, mês data, 2006.

PROSHINA Z.G. Russian English: Myth or Reality? Intercultural Communication Studies XXIII: 1, 2014.

RIVLINA, A. Bilingual creativity in Russia :English-Russian language play. Wiley Online Library, 2015, vol. 34, n. 3, pp. 436–455. Available at: https://doi.org/10.1111/weng.12153 . Access in: 2017.

RUBTSOVA, M.V. Governmentability in interactions of subjects.Traditional and new practices. Sotsiologicheskie issledovaniya, Cidade, 2011, n. 2, pp. 46-53.

______. Manageability: Sociological theoretical analysis of notions. Sotsiologicheskie issledovaniya, Cidade, 2007, n. 12, pp. 32-38.

______. Professionalism. Sotsiologicheskie issledovaniya, 2016, n. 7, pp. 166-167.

______; VASILIEVA, E. A. Conceptualization and operationalization of notion “trust” for applied sociological research. Sotsiologicheskie issledovaniya, 2016, n. 1, pp. 58-65.

______; PAVENKOV, O. Introduction of CLIL approach in sociological doctoral programmes: The ethnolinguistic focus on theses written in Russian or in English. Revista Cientifica Hermes, vol. 15, pp. 34-53, 2016.

______; ______. The main social roles of English language in Russia in their connection with CLIL university teaching and classroom interaction. Revista Cientifica Hermes, vol. 17,pp. 104-122, mês. 2017.

SHMELEV, I. Beyond the drama triangle: The overcoming self. Psychology. Journal of Higher School of Economics, vol. 12, n. 2, pp. 133-149, mês dia, 2015.

RUSSIA. Federal State Statistics Service. Census results. Moscow, 2015.

RUSSIA. Ministry of Education and Science of the Russian Federation. [2016]. Available at: http://минобрнауки.рф (http://xn--80abucjiibhv9a.xn--p1ai). Access in: Feb. 28, 2018.

RUSSIAN SOCIETY OF SOCIOLOGISTS. 2016. Available at: http://http://www.ssa-rss.ru/index.php?page_id=419. Access in: Feb. 28, 2018.

RUSSIA. The Ministry of Education and Science of the Russian Federation. Project 5-100. Russian academic excellence project. [2012]. Available at: http://5top100.com/about/more-about/ . Access in: Feb. 28, 2018.

USIAEVA, A. et al. Sociological diagnostics in staff competency assessments: Evidence from Russian Museums. International Journal of Production Management and Engineering, Cidade, vol. 4, n. 1, pp. 29-33, 2016.

VASILIEVA, E.; RUBTCOVA, M. Managing human capital: How public servants support the governance's performance conception in Russia. Proceedings of 2015 International Conference on Public Administration, pp. 237-247, 2015.

VOLCHKOVA, L.T.; PAVENKOVA, M.V. Sociology of management. Theoretical principles. Sotsiologicheskie issledovaniya, n. 3, pp. 141-144, 2002.

Downloads

Publicado

2018-03-21

Como Citar

Pavenkova, M., Pavenkov, O., & Pavenkov, V. (2018). Inglês, russo e russo inglês na Rússia: opinião dos estudantes CLIL e non-CLIL em Saint Petersburg. Revista Científica Hermes, 20, 133–152. https://doi.org/10.21710/rch.v20i0.340

Edição

Seção

Artigos