Challenges for the Implementation of a Strategic Project Office at the Federal Rural University of Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.21710/rch.v34i1.653Keywords:
Fatores Críticos, Escritório de Projetos, Projetos Públicos, Gestão Pública.Abstract
This article aims to analyze the importance of implementing a strategic project office at the Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) and which are the critical factors for this implementation. The development of monitoring, evaluation and control mechanisms allow the Institution to generate efficiency and effectiveness in the public service. Although project management (PM) is something recent in public universities, it is essential that these institutions focus on this topic, generating value for society. The strategic level of the project office is called the corporate level, being considered the center of excellence for project management. To achieve the objectives of this study, the following aspects are analyzed: i) survey of the literature on the importance of PM, strategic positioning and possible results and, ii) review of the organizational structure of UFRPE. The analysis is qualitative and descriptive. The results point to the main critical factors for the implementation of the office, at a strategic level, at the University. Understanding the organizational structure is essential, since institutional governance determines the way UFRPE is structured and its institutional relationships. A diagnosis for the implementation of a project office at the University is presented, using the tree diagram tool, in which it was possible to carry out the investigation and exposure of the identified critical factors. Complex and conservative organizational culture, departmentalized structure, communication without proper fluidity, budgetary and personnel restrictions, among other critical factors are registered among these obstacles.
References
Barbosa, F. J. M., França, R. S., Rodrigues, R. F., & Parreiras, F. S. (2018). Visualização da Informação e Métodos Visuais como Ferramentas Estratégicas para o Gerenciamento de Projetos., Revista de Gestão e Projetos – GeP, 9(1).
Brasil. (2017). Presidência da República. Decreto nº 9.203, de 22/11/2017. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9203.htm.
Brasil. (2020). Tribunal de Contas da União. Referencial básico de governança aplicável a organizações públicas e outros entes jurisdicionados ao TCU / Tribunal de Contas da União. Edição 3 - Brasília: TCU, Secretaria de Controle Externo da Administração do Estado – Secex Administração.
Bridges, D. N., & Crawford, J. K. (2001). A project office – where and what type. Project Management Institute Annual Seminars & Symposium, Nashville, TN. Newtown Square, PA: Project Management Institute.
Bullen, C. V., & Rockart, J. F. (1981). A primer on critical success factors. Center for Information Systems Research, Sloan School of Management, MIT.
Corrêa, L. A. M., Muylder, C. F., Carvalho, D. B. F., & Costa, D. M. (2023). Gestão do Conhecimento: análise do nível de maturidade de uma Instituição Pública. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, 17, e023010. Recuperado de https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023010.
Costa, T. G. P., Silva, C. E. S., Souza, W. V. B., Salgado, E. G., Anjos, F. H. (2022). Escritório de Gerenciamento de Projetos Governamentais. XLII Encontro Nacional de Engenharia de Produção. Contribuição da Engenharia de Produção para a Transformação Digital da Indústria Brasileira. Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil. Recuperado de https://abepro.org.br/publicacoes/artigo.asp?e=enegep&a=2022&c=43601
Crawford, J.K. (2000). Improving organizational productivity with a project office. Contract Management (S.I.), 40(6), 2-3.
Dahmouche, M. S., Bernstein, M. A. F. O. B, Fernandes, M. C. Santos, B. F. O. (2022). A Gestão de Projetos como Ferramenta para Administração Pública Eficiente: Estudo de Caso da Fundação CECIERJ. Cadernos do Desenvolvimento Fluminense. Rio de Janeiro, n.22 ( Ed. Regular).
Fernandes, B. D. A., Américo, B. L. (2021). O Profissional do Escritório de Projetos em Ação: Um Estudo Baseado em Práticas. E&G Economia e Gestão. Belo Horizonte, v. 21, n. 60.
Franco, S. C., Leite, R.C. M., Cameron, M.M., Lopes, J.C., & Almeida, V.L. (2017). Plano de Gestão de Logística Sustentável e seus Indicadores: O Conteúdo Mínimo de Divulgação, Conscientização e Capacitação nas Universidades Federais Brasileiras. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, 10(4), 204-226.
Leitão, S. P. (1985). A Questão organizacional na universidade: as contribuições de Etzione e Rice. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, 19(4), 3-26.
Lima, E. F., Almeida, V. L. L., & Maia, G. A.S. (2014). A implantação do escritório de projetos (PMO) da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS): uma iniciativa inovadora na gestão pública sul-mato-grossense. XIV Colóquio Internacional de Gestão Universitária – CIGU. A Gestão do Conhecimento e os Novos Modelos de Universidade Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/131775/2014-155.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Oliveira, J. M., Jurach, G. A., Pinto, R. S., & Kerchirne, L. M. (2017). Project Offices and The Federal Universities: A Study on Project Management in The Context of Higher Education Institutions. Revista de Gestão e Projetos – GeP, 8(3).
Oliveira, R. R., & Martins, H. C. (2020). Desempenho do escritório de gerenciamento de projetos: divergência de percepções entre a instrução acadêmica e a vivência profissional, Innovar, 30(75), 119-134.
Parolini Junior, J. T., Satller, T. do C., Pereira, A. G., & Silva, L. C. (2021). A importância de um escritório de gerenciamento de projetos em uma organização. Revista Produção Online, 21(2), 353–371. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v21i2.3586
PMI. (2017). Project Management Institute. Um Guia do Conhecimento em Gerenciamento de Projetos (Guia PMBOK). 6 ed. Newtown Square, PA: Project Management Institute (PMI).
Santos, C., & Dias, C. (2021). Considerações sobre ouso de representações diagramáticas no cálculo de probabilidades condicionadas. Experiências em Ensino de Ciências, 16(1).
Shinoda, A. C. M., Maximiano, A. C. A., & Sbragia, R. (2015). Gestão do conhecimento em organizações orientadas para projetos. Revista de Gestão e Projetos – GeP, 6(1).
Souza, A M. C., Gonçalves, I. C. M., Ribeiro, L. S., & Santos, R. A. (2023). A metodologia de Lean Office aplicada em uma gerência de projetos. Revista de Gestão e Projetos, 14(2), 157-173. Recuperado de https://doi.org/10.5585/gep.v14i2.23494.
UFRPE. (2021a). Universidade Federal Rural de Pernambuco. Pró-Reitoria de Planejamento e Desenvolvimento Institucional. Plano de Desenvolvimento Institucional – UFRPE: 2021-2030 / UFRPE. Proplan. - Recife: EDUFRPE.
UFRPE. (2021b). Universidade Federal Rural de Pernambuco. Website Institucional.
UFRPE se destaca entre as melhores instituições do país no Índice de Governança do TCU. Recuperado de: http://ufrpe.br/br/content/ufrpe-se-destaca-entre-melhores-institui%C3%A7%C3%B5es-do-pa%C3%ADs-no-%C3%ADndice-de-governan%C3%A7a-do-tcu–
TCU. (2021). Tribunal de Contas da União. Governança Pública Organizacional. Publicações do TCU. Recuperado de: https://portal.tcu.gov.br/governanca/governancapublica/organizacional/levantamento-de-governanca/levantamento-de-governanca.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Científica Hermes - FIPEN
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.