Exploring organizational values through symbols

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v33i1.635

Keywords:

organizational values, symbols, traditional companies, italian immigration

Abstract

The article objective is to identify underlying organizational values through symbolic analysis in a wheat mill. The theoretical perspective of Thomas and Znaniecki, from the Chicago School, underlies the analysis along with Edgard Schein's theory of organizational culture. Therefore, values can be announced in symbols, whether they are concrete or abstract objects, such as the organization's architectural environment, layout, employee clothing, selective behavior patterns, among others. From a methodological point of view, a research is classified as a qualitative case study, in which the researcher aims to understand the phenomenon from the perspective of the respondents. Data collection involves interview techniques, non-participant observation and document analysis. The results showed that values of (i) hard work, honesty and savings; (ii) conservatism; (iii) social cohesion and (iv) humility stand out as criteria for guiding the behavior of owners in the organization.

Author Biographies

Marcelo Ribeiro Silva, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutor em Administração de Empresas; professor dos cursos de graduação em Administração, Processo Gerencial e Gestão Pública; Professora do Programa de Pós-Graduação do Mestrado em Administração Pública da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS, Brasil).

Leticia Rodrigues da Fonseca, Universidade Vale do Rio Verde

Doutora em Administração de Empresas; professora de dois Programas de Pós-Graduação (mestrado) de Sustentabilidade em Recursos Hídricos; e Gestão, Planejamento e Ensino, ambos pela Universidade do Vale do Rio Verde (Unincor, Brasil).

Sheldon William Silva, Instituto Federal de Minas Gerais

Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Lavras (Ufla, Brasil). Professor de Educação Básica, Técnica e Tecnológica do Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG, Brasil).

Guilherme Marques Pereira, Universidade do Vale do Sapucaí

Doutor em Ciências da Linguagem; professor dos cursos de graduação e pós-graduação da Faculdade Cenecista de Varginha.

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Published

2023-04-01

How to Cite

Silva, M. R., Fonseca, L. R. da, Silva, S. W., & Pereira, G. M. (2023). Exploring organizational values through symbols. Revista Cientí­fica Hermes, 33(1), 82–102. https://doi.org/10.21710/rch.v33i1.635

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