Understanding the repurchase propensity of the “Paraense” low income consumer in the food retail sector

Authors

  • Adriana Socorro Lins Oliveira Professora das Faculdades Integradas do Tapajós
  • Juliana Maria Magalhães Christino Professora Adjunta da Universidade Federal de Minas Gerais
  • Luiz Rodrigo Cunha Moura Professor Adjunto do Centro Universitário UNA
  • Newton Amaral Paim Analista em Ciência e Tecnologia - Marketing - da Comissão Nacional de Energia Nuclear.

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v26i0.484

Keywords:

Repurchase, Supermarkets, Low-income consumers, Satisfaction, Mix marketing.

Abstract

The retail industry has many challenges in competitive terms. Many believe that only the price is responsible for the satisfaction and consequent customer loyalty. However, the marketing tools can be used to differentiate and generate competitive advantage for participants in this sector. This is a study that measures the marketing elements impacts on low-income consumer satisfaction and its influence in relation to repurchase intentions. This study provides information that contributes to small food retailers seeking to improve market share in the low-income segment. A descriptive research was conducted in a city on the north of the country and through a survey we obtained a sample performed with 384 elements to measure the impacts on the satisfaction of individuals with low income by factors Product, Price, Point of Sale, Promotion and people. From the statistical analysis, it was found that the product factors, Promotion and Point of Sale influence statistically significantly customer satisfaction and satisfaction influences statistically significantly intend to supermarket customer repurchase. Although low-income consumers form the sample, the price factor does not influence the satisfaction of these consumers as well as the People factor.

Author Biographies

Adriana Socorro Lins Oliveira, Professora das Faculdades Integradas do Tapajós

Mestre em Administração pela Faculdade de Estudos Administrativos de Minas Gerais.

Especialização em MBA em Marketing. Faculdades Integradas do Tapajós.

Especialização em Comunicação Social e Jornalismo. Universidade Estadual da Paraíba.

Bacharel em Administração. Faculdades Integradas do Tapajós.

Juliana Maria Magalhães Christino, Professora Adjunta da Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais. 

Mestre em Administração pela Faculdade de Estudos Administrativos de Minas Gerais.

Bacharel em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

 

Luiz Rodrigo Cunha Moura, Professor Adjunto do Centro Universitário UNA

Doutor em Administração - Universidade Federal de Minas Gerais.

Mestre em Administração - Universidade Federal de Minas Gerais.

Especialista em Tecnologia da Informação e Gestão Empresarial - PUC/Minas

Bacharel em Informática - Universidade Federal de Minas Gerais.

Newton Amaral Paim, Analista em Ciência e Tecnologia - Marketing - da Comissão Nacional de Energia Nuclear.

Pós-Doutor em Administração - Universidade Federal de Minas Gerais. 

Doutor em Administração  - Universidade Federal de Minas Gerais. 

Mestre em Administração -  Universidade Federal do Rio de Janeiro. 

Graduado em Administração - Universidade Federal do Rio de Janeiro.

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Published

2020-01-31

How to Cite

Oliveira, A. S. L., Christino, J. M. M., Moura, L. R. C., & Paim, N. A. (2020). Understanding the repurchase propensity of the “Paraense” low income consumer in the food retail sector. Revista Cientí­fica Hermes, 26, 99–120. https://doi.org/10.21710/rch.v26i0.484

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