Company’s size Taxonomy in research: defining and describing medium companies

Authors

  • Denilson Aparecida Leite Freire Universidade Federal de Uberlândia
  • Sérgio Nunes Muritiba Instituto Gepra
  • Patricia Morilha Muritiba Universidade Federal do ABC

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v19i0.301

Keywords:

Definition Media Company, Taxonomy, Profile Media Company.

Abstract

The sample size of a study is one of the most important steps, methodologically, the study allows for its contextualization and validity. In the case of research in the social sciences, there is a difficulty in the context of the impending sized organizations surveyed. The study revealed the need for standardization of the criteria that define the medium organizations to enable comparative studies and to facilitate economic and financial analyzes. It was clear that the definitions currently used stem from society and very little from academia, pointing to the need for more academic settings. The work also shows that the main obstacles to growth remains the high tax burden and shortage of skilled labor and that the main determinants for future growth reside in investing in corporate governance, human resources and geographic expansion.

Author Biographies

Denilson Aparecida Leite Freire, Universidade Federal de Uberlândia

Professor do Curso de Administração

Sérgio Nunes Muritiba, Instituto Gepra

Pesquisador de Governança Corporativa e Estratégia

Patricia Morilha Muritiba, Universidade Federal do ABC

Professora do Centro de Engenharia, Modelagem e Ciências Sociais Aplicadas

References

BANCO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO–BNDES. Porte de Empresa. Disponível em: <http://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/bndes/bndes_pt/Institucional/O_BNDES/A_Empresa>. Acesso em: 26 jan. 2012.

BRASIL. Decreto n. 3.474 de 19 de maio de 2000. Regulamenta a Lei n. 9.841, de 5 de outubro de 1999, que institui o Estatuto da Microempresa e da Empresa de Pequeno Porte, e dá outras providências. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, 22 de maio de 2000, p. 1. Revogada pela Lei Complementar n. 123, de 2006.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior. Secretaria do Desenvolvimento da produção. Departamento de micro, pequenas e médias empresas. Micro, pequenas e médias empresas: Definições e Estatísticas Internacionais. 5 dez. 2002. Disponível em: <http://www2.camara.gov.br/documentos-e-pesquisa/fiquePorDentro/temas/temas-anteriores-desativados-sem-texto-da-consultoria/propagandaeleitoral/pdf/defineMPE.pdf> . Acesso em: 22 abr. 2012.

COGHLAN, D.; COUGHLAN, P.; BRENNAN, L. Organizing for Research and Action: Implementing Action Researcher Networks. Systemic Practice and Action Research, v. 17, n. 1, p. 37-50, 2004.

COOPER, H.M. The integrative research review. Beverly Hills, CA: Sage Publications, 1984.

DELOITTE; EXAME PME. As pequenas e médias empresas que mais crescem no Brasil. 2008. Disponível em:<https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/br/Documents/conteudos/pmes/PMEs2008.pdf > . Acesso em: 16 nov. 2017.

DEVELLIS, R.F. Scale development: theory and applications. 1.ed. London: Sage Publications, 2003.

FILION, L.J. The definition of small business as a basic element for policy making. In: C. for S. The Institute of Sociology, USSR Academy of Science, Academy of Science of Georgia (Ed.); Small Business, Marketing and Society. Anais...,. Tbilisy (Georgia, Rússia), 1991.

GLANZEL, W. The need for standards in bibliometric research and technology. Scientometrics, v. 35, n. 2, p. 167-176, 1996.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. As micros e pequenas empresas comerciais e de serviços no Brasil: 2001. IBGE, 2003.

______. Demografia das Empresas: 2008. IBGE, 2010.

JACYNTHO, P.H.A. As relações de trabalho nas pequenas e médias empresas dentro da reforma trabalhista. Síntese Trabalhista, v. 131, p. 23,2002.

LIMA, E. As definições de micro, pequena e média empresas brasileiras como Base para Formulação de Políticas Públicas. Anais do II EGEPE, v. 2001, p. 421-436, 2001.

MERCOSUL. Resolução n. 59 de 1998 do Grupo Mercado Comum. 1998. Disponível em: . Acesso em: 16 nov. 2017.

NIELSEN, C. Perspectivas das PMEs na América Latina.Estudo apresentado por Visa e The Nielsen Company. Nielsen-Visa, p. 1-10. 2010.

PALMON, D.; SUDIT, E. F.; YEZEGEL, A. The Accruals Anomaly and Company Size. Financial Analysts Journal, v. 64, n. 5, p. 47-61, 2008.

RESNIK, P. A Bíblia da pequena empresa: como iniciar com segurança sua pequena empresa e ser muito bem-sucedido. São Paulo: McGraw Hill, 1990.

SCHMIEMANN, M. SMEs and Entrepreneurship in the EU. Statistics in Focus, p. 1-8, 2006.

SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS–SEBRAE/SP. Doze anos de Monitoramento da Sobrevivência e Mortalidade de Empresas. SEBRAE/SP, p. 1-51, 2010.

SEBRAE; DIEESE. Anuário do Trabalho na Micro e Pequena Empresa: 2009. SEBRAE; DIEESE, 2010.

SEBRAE; DIEESE. Anuário do Trabalho na Micro e Pequena Empresa: 2009. SEBRAE; DIEESE, 2014.

SLAVIN, R. E. Educational research in the age of accountability. New York: Pearson, 2007.

TONN, R. Small Business Administration proposes size changes to small-business definition. Colorado Springs Business Journal, v. 1, n. 2, 2011.

VOLKER, J.X.; PHILLIPS, M.D.; ANDERSON, S.J. Small business: a definition based on capital market requirements. Journal of Business and Entrepreneurship, v. 13, n. 1, p. 67-77, 2001.

WEDDINGTON, R. Leadership view varies with company size: poll. Supermarket News, v. 12, n. 1, p. 12-27, 2001.

WEISS, D.; NAIK, P.; WEISS, R. The “big pharma” dilemma: develop new drugs or promote existing ones? Nature Reviews Drug Discovery, v. 8, n. 7, p. 533-534, 2009.

Published

2017-12-10

How to Cite

Freire, D. A. L., Muritiba, S. N., & Muritiba, P. M. (2017). Company’s size Taxonomy in research: defining and describing medium companies. Revista Cientí­fica Hermes, 19, 536–560. https://doi.org/10.21710/rch.v19i0.301