Studies Refered to Services in the 2005-2010 Enanpads: A Bibliometric Survey

Authors

  • José Antonio Menezes Varanda
  • Kelen Aparecida da Silva
  • Márcia Lima de Oliveira
  • Irene Raguenet Troccoli

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v12i0.165

Keywords:

Bibliometry. EnANPADs. Services. Marketing.

Abstract

This bibliometric survey concerns articles published in the Marketing Academic Division ofthe EnANPADs with the word service(s) in the title from 2005 to 2010. The research selected51 articles with the following characteristics: number of authors per article, their respectiveinstitutions of affiliation, the frequency of attendance to the events, the methodologicalapproaches, the means and ends of the researches and the data collection tools used. Datawere tabulated and processed with descriptive statistics, and results showed that services are arelevant theme in Marketing research, either with a central or peripheral position. In theconclusions, five alerts were thrown, including the imbalance of research between private andpublic institutions and the geographic concentration of the participating institutions. Futurestudies are suggested.

References

ANPAD – Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração. Disponível em: < http://www.anpad.org.br>. Acesso em: 13 maio 2011.

ARAÚJO, Carlos A. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em questão. Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 11-32, jun./jan. 2006.

BARLOW, J.; MAUL, D. Valor emocional: criando fortes vínculos emocionais com seus clientes. São Paulo: Makron Books, 2001.

BENETTI, K.C.; ALMEIDA, M.I.R.; PEREIRA, M.F.; MELO, P.A.; ROCZANSKI, C.R.M. O estado da arte em estratégia na Revista de Administração Contemporânea: um estudo bibliométrico. In: Anais do XI Semead. São Paulo, 2008, p. 1-16.

CAMPOS, M. Conceitos atuais em bibliometria. Arquivos brasileiros de oftalmologia. v. 66, p. 1-22, 2003.

CARLZON, J. A hora da verdade. Rio de Janeiro: Sextante, 2005.

CERVO, A.; BERVIAN, P.; DA SILVA, R. Metodologia científica. São Paulo: Pearson, 2007.

DEMO, P. Metodologia científica em ciências sociais. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

FERREIRA, Ana G.C. Bibliometria na avaliação de periódicos científicos. DataGramaZero – Revista de Ciência da Informação. v. 11, n. 3, jun. 2010. Disponível em: <http://www.dgz.org.br/jun10/Art_05.htm.> Acesso em: 30 out. 2014.

FORTES perspectivas de emprego no setor de serviços ajudam a manter o otimismo nas contratações no 1T011. Portal Fator, 8 dez. 2010. Disponível em: <http://www.revistafator.com.br/ver_noticia.php?not=139847>. Acesso em: 10 jul. 2011.

GIL, Antônio C. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

GIL, Antônio C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GRÖNROOS, C. Marketing: gerenciamento e serviços. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.

GUEDES, V.; BORSCHIVER, S. Bibliometria: uma ferramenta estatística para a gestão da informação e do conhecimento, em sistemas de informação, de comunicação e de avaliação científica e tecnológica. In: ENCONTRO NACIONAL DE CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (CINFORM), 6., 2005, Salvador. Anais... Salvador: ICI/UFBA, 2005, p. 1-18. Disponível em: <http://www.feg.unesp.br/~fmarins/seminarios/Material%20de%20Leitura/Bibliometria/Artigo%20Bibliometria%20-%20Ferramenta%20estat%EDstica%20VaniaLSGuedes.pdf> Acesso em: 30 out. 2014.

HULME, E.W. Statistical bibliography in relation to the growth of modem civilization. London: Butler & Tanner Grafton & Co., 1923.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: Acesso em: 25 maio 2011.

LAKATOS, Eva M.; MARCONI, Marina A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LOVELOCK, C. Serviços: marketing e gestão. São Paulo: Saraiva, 2001.

MALHOTRA, Naresh K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2007.

MARTINS, G.; TEOPHILO, C. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. São Paulo: Atlas, 2009.

MICHEL, M.H. Metodologia e pesquisa científica em Ciências Sociais. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

OTLET, P. Traité de documentation: Le livre sur le livre; théorie et pratique. Bruxelles: Editiones Mundaneum, 1934.

PRITCHARD, A. Statistical bibliography or bibliometrics? Journal of Documentation, v. 25, n. 4, p. 348-349, Dec. 1969.

SANTOS, José C. Indexação, qualidade e impacto das publicações latino americanas. Apresentação de slides. Disponível em: <http://www.pucrs.br/edipucrs/odonto/pdf/JoseClaudioSantos.pdf>. Acesso em: 12 jun. 2011.

US DEPARTMENT OF COMMERCE. GDP and the Economy – Second Estimates for the First Quarter of 2011. Survey of Current Business, June 2011. Disponível em: <http://www.bea.gov/scb/pdf/2011/06%20June/0611_gdpecon.pdf>. Acesso em: 8 jul. 2011.

VAN BELLEN, H.; GALLON, A.; ROVER, S.; SOUZA, F. Produção científica e perspectivas teóricas da área ambiental: um levantamento a partir de artigos publicados em congressos e periódicos nacionais da área de contabilidade e administração. In: CONGRESSO DE CONTABILIDADE E CONTROLADORIA DA USP, 7., São Paulo. Anais... São Paulo: USP, 2007. Disponível em: <http://www.dgz.org.br/jun10/Art_05.htm.> Acesso em: 30 out. 2014..

VERGARA, Sylvia C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2009.

VERGARA, Sylvia C. Métodos de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2005.

ZEITHAML, V.; BITNER, M.J.; GREMLER, D.D. Marketing de serviços: a empresa com foco no cliente. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2011.

Published

2014-12-23

How to Cite

Varanda, J. A. M., da Silva, K. A., de Oliveira, M. L., & Troccoli, I. R. (2014). Studies Refered to Services in the 2005-2010 Enanpads: A Bibliometric Survey. Revista Cientí­fica Hermes, 12. https://doi.org/10.21710/rch.v12i0.165

Most read articles by the same author(s)