Attitude against organizational change: study in a educational institution linked to the federal university of Santa Maria – RS

Authors

  • Deise Graziele Dickel Universidade Federal de Santa Maria
  • Steffani Nikoli Dapper Mestre em Engenharia de Produção - UFSM
  • Barbara Parnov Machado Bolsista de Iniciação Científica do curso de Administração - UFSM
  • Gilnei Luiz de Moura Professor do programa de Pós-Graduação em Administração - UFSM

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v21i0.353

Keywords:

organizational change, management change, educational institution

Abstract

Recurrent changes and adaptations in today’s world raise the need for organizations to also take action to remain competitive and secure positions in the marketplace. In this context, the study aims to verify how the employees’ attitudes towards the change process in the management of an educational institution linked to the Federal University of Santa Maria are expressed. This is a quantitative research through a case study of a descriptive nature with the collaborators. The research instrument is composed of Likert-type interval-scale questions and contains the factors of acceptance, skepticism, and fear of organizational change. The results provided by the study report that the employees of the institution express positive behaviors regarding the change of management, since the highest averages were in the acceptance factor.

Author Biographies

Deise Graziele Dickel, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda em Administração - UFSM

Mestre em Engenharia de ProduÃção- UFSM

Professora Substituta Colégio Polittécnico  da UFSM

Gilnei Luiz de Moura, Professor do programa de Pós-Graduação em Administração - UFSM

Doutor em Administração pela FEA-USP São Paulo

Mestre em Administração pela UFSC

Professor do programa de Pós-Graduação em Administração - UFSM

References

AMARATUNGA, D. et al. Quatitative and Qualitative Research in the built environment: application of “mixed” research approach. Work Study, v. 51, n. 1, p. 17-31, 2002. http://dx.doi.org/10.1108/00438020210415488

AMENARKIS, A. A.; BUCKLEY, M. R.; BEDEIAN, A. G. Organizational change: a review of theory and research in the 1990s. Journal of Management, v. 25, n. 3, 293-315, 1999.

BACELAR, L. P. O papel do conselho escolar para a democratização da gestão. Forlaleza: UEC, 2008.

BOVEY, W. H.; HEDE, A. Resistance to organizational change: the role of cognitive and affective processes. Leadership & Organization Development Journal,v. 22, n. 7/8, p. 372-382, 2001.

BRESSAN, C. L. Uma contribuição à compreensão do fenômeno de mudança organizacional a partir da percepção gerencial. 2001. 136f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2001.

DOMINGOS, S. G. Influência dos fatores de capacidade organizacional na percepção de mudanças. 2009. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações) – Universidade de Brasília, Brasília, 2009.

FOLKEDAL, J. et al. Absenteeism and attitudes toward organizational change in manufacturing industry with low ernonomic load. North American Journal of Psychology, v. 2, p. 357-378, 2000.

FORD, J. D.; FORD, L. W. Logics of identity, contractidion, and attraction in change. Academy of Management Review, v. 19, n. 4, p. 756-785, 1994. GEORGE, J. M.; JONES, G. R. Towards a process model of individual change in organization. Human Relations, v. 54, n. 4, p. 419-444, 2001.

GIL, A. C. Estudo de caso: fundamentação científica, subsídios para coleta e análise de dados e como redigir o relatório. São Paulo: Atlas, 2009.

GODOY, A. S. Pesquisa Qualitativa: tipos fundamentais. RAE – Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29, maio-jun. 1995.

GOULART, P. A. R. Contexto e atitudes na mudança organizacional: um estudo realizado em duas empresas de Brasília. 2011. 67f. Monografia (bacharelado) – Departamento de Administração. Universidade de Brasília, Brasília, 2011.

HAIR Jr, J. F. et al. Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman, 2005.

LEITÃO, S. S. Compreendendo a construção e reconstrução dos valores relativos à competição organizacional (VRCO) no processo de mudança organizacional: um estudo de caso. Dissertação (Mestrado em Administração de Empresas) – Programa de Pós-Graduação em Administração de Empresas da Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2010.

LIMA, S. M. V.; BRESSAN, C. L. Mudança organizacional: uma introdução. In: LIMA, S. M. V. (Ed.). Mudança Organizacional: teoria e gestão. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003. p. 17-63.

LOURENÇO FILHO, M. B. Organização e administração escolar: curso básico. 8. ed. Brasília: INEP/MEC, 2007.

LÜCK, H. Gestão educacional: uma questão paradigmática. São Paulo: Vozes, 2007. (Série Cadernos de Gestão, v. I.).

MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo oposição ou complementariedade? Cad. Saúde Pública, v. 9, n. 3, p. 239-282, 1993.

MOTTA, P. R. Gestão contemporânea: a ciência e a arte de ser dirigente. Rio de Janeiro: Record, 2001.

NEIVA, E. R.; PAZ, M. G. T. Percepção de mudança individual e organizacional: o papel das atitudes e das características organizacionais. Tese (Doutorado em Ciência – Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2004.

______. Percepção de mudança individual e organizacional: o papel das atitudes, dos valores, do poder e da capacidade organizacional. Revista de Administração – RAUSP, São Paulo, v. 47, n. 1, p. 22-37, 2012.

NEIVA, E. R.; ROS, M.; PAZ, M. G. T. Validación de una escala de actitudes ante el cambio organizacional. Revista de psicologia del trabajo y das organizaciones,v. 20, n.1, p. 9-30, 2004.

OLIVEIRA, J. M. et al. Para além de meras presunções, são os servidores públicos resistentes a mudanças? In: Anais do XX SEMEAD Seminários em Educação. São Paulo – 2017.

PANJORA, M. J.; NEIVA, E. R. Aprendizagem e mudança organizacional: das relações entre atitudes frente à mudança e estratégias de aprendizagem no trabalho. In: Anais do XXXIV Encontro da ANPAD. Rio de Janeiro – 2010.

PENIN, S. T. S.; VIEIRA, S. L. Refletindo sobre a função social da escola. In: VIEIRA, Sofia Lerche (Org.). Gestão da escola – desafios a enfrentar. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 13-45.

PORRAS, J. I.; ROBERTSON, P. J. Organizational development: theory, practice, research. In: DUNETE, M. D.; HOUGH, L. M. (Eds.). Handbook of organizational Psycology, Palo Alto: Consultant Psychology Press, 1992. p. 719-822.

ROBBINS, S. P. Comportamento organizacional. 11. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2005.

RODRIGUES, A.; ASSMAR, E. M.; JABLONSKI. Psicologia Social. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

RODRIGUES, M. M.; SANTOS, C. O. F. Gestão educacional: inovações, limites e possibilidades. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 33, n. 1, p. 119-137, 2011.

SHERE, K. D. Managing cultural changes in your organization. The Journal of the Quality Assurance Institute, v.18, n. 2, pp. 9-13, 2006.

SILVA, J. R.; VERGARA, S. C. Sentimentos, subjetividade e supostas resistências à mudança organizacional. Revista de Administração de Empresas – RAE. São Paulo, v. 13, n. 3, 2003.

SLIVNIK, M. L. Mudança no âmbito organizacional: o poder preditivo dos valores organizacionais. 2008. 250f. Dissertação (Mestrado em Administração de Empresas) – Programa de Pós-Graduação em Administração de Empresas da Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.

TRES, J. A. A. Gestão Escolar e Mudança Organizacional: análises preliminares de uma pesquisa. In: VII Congresso Nacional de Educação – EDUCERE 2007, 2007, Curitiba. Anais do VII Congresso Nacional de Educação – EDUCERE 2007. Curitiba: PUC-PR, 2007. v. 7. p. 1-8.

VILLA, N. P. Construção e validação de uma escala de medida de percepção da comunicação em contextos de mudança organizacional. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-Graduação Strictu Sensu, Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2011.

WOOD JR., T.; CURADO, I. B.; CAMPOS, H. M. Vencendo a crise: mudança organizacional na Rhodia Farma. In: WOOD JR., T. (coord.). Mudança organizacional: aprofundando temas atuais em administração de empresas. São Paulo: Atlas, 1995.

Published

2018-05-31

How to Cite

Dickel, D. G., Dapper, S. N., Machado, B. P., & Moura, G. L. de. (2018). Attitude against organizational change: study in a educational institution linked to the federal university of Santa Maria – RS. Revista Cientí­fica Hermes, 21, 316–338. https://doi.org/10.21710/rch.v21i0.353

Issue

Section

ARTICLES