Analysis of satisfaction of final consumers: a study in a company of Vending Machines sector in the city of Santa Maria – RS

Authors

  • Maíra Nunes Piveta Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Flavia Luciane Scherer Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Maríndia Brachak dos Santos Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Fabrício Nunes Gomes Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v15i0.259

Keywords:

Satisfaction Survey. Final Consumers. Digital Marketing. Vending Machines.

Abstract

Organizations are inserted in a globalized competitive environment that suffers transformations and constantly advances. Given this scenario, the Alpha company, which sells coffee vending machines and supplies, adopted as a strategy to approach their final consumers. In this way, the overall objective of this study was to identify and assess the degree of satisfaction of the consumers of Alpha company with respect to the products and drinks and digital marketing in social media. The search can be classified as descriptive as to the nature with quantitative approach through the implementation of a research tool with a sample of 120 consumers of Alpha company at the points of sale. The survey results indicated that, in general, the satisfaction of consumers for products Alpha is great, except when it comes to price and quantity of sugar. Still, it was observed that the scope of the actions of Alpha digital marketing is low, being evidenced by means of low degrees of satisfaction justified by lack of consumer knowledge. Finally, opportunities and suggestions for improvement were presented.

Author Biographies

Maíra Nunes Piveta, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Bacharel em Administração - UFSM

Flavia Luciane Scherer, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora em Administração (UFMG)

Maríndia Brachak dos Santos, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutoranda em Administração (UFSM)

Fabrício Nunes Gomes, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)

Graduando em Administração (UNISUL)

References

ALBANEZ, J.A.P. et al. Métodos de pesquisa de satisfação de clientes: Um estudo bibliométrico. PMKT – Revista Brasileira de Pesquisas de Marketing, Opinião e Mídia, v. 16, p. 1-27, abril. 2015.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE VENDAS AUTOMÁTICAS. Histórico. ABVA, 2016. Disponível em: <http://www.abva.com.br/historico> . Acesso em: 19 fev. 2016.

BATISTELLA, Z. Jr. O Papel das Vending Machines no Canal de Distribuição de Empresas Brasileiras: Um estudo Exploratório. 118f. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2013.

CRUZ, C.A.B.; SILVA, L.L. da. Marketing Digital: O marketing para o novo milênio. Revista Científica do ITPAC, v. 7, n. 2, abril. 2014.

DANTAS, E.B. Gestão da informação sobre a satisfação de consumidores e clientes: condição primordial na orientação para o mercado. São Paulo: Atlas, 2014.

DUARTE, A.S.L. Máquinas de venda automática de alimentos e bebidas na Universidade do Porto – utilização e satisfação dos funcionários. 62f. Dissertação de Mestrado, Universidade do Porto. Porto, 2013.

DUREEN, J. et al. Effective use of marketing technology in Eastern Europe: Web analytics, social media, customer analytics, digital campaigns and mobile applications. Journal of Economics, Finance and Administrative Science, v. 20, n. 39, dez. 2015.

FRANCO, A.P. Máquinas automáticas vendem de tudo. Gazeta do Povo, 26 fev. 2015. Disponível em: <http://www.gazetadopovo.com.br/economia/maquinas-automaticas-vendem-de-tudo-b3bgx6ztq6dgi5jgm8j2balmz>. Acesso em: 19 fev. 2016.

FREITAS, H. et al. O método de pesquisa survey. Revista de Administração, v. 35, n. 3, Jul./Set. 2000.

GIL, A.C. Como Elaborar Projetos de Pesquisas. São Paulo: Atlas, 2002.

GUNELIUS, S. Marketing nas mídias sociais em 30 minutos. São Paulo: Cultrix, 2012.

HAIR, J.F. Jr. et al. Fundamentos de Pesquisa de Marketing. Porto Alegre: AMGH, 2014.

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de Marketing. 12. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

LARÁN, J.A.; ESPINOZA, F.S. da. Consumidores satisfeitos, e então? Analisando a satisfação como antecedente da lealdade. Revista de Administração Contemporânea, v. 8, n. 2, Abr./Jun. 2004.

LOPES FILHO, L.S. Marketing de vantagem competitiva. São Paulo: Saraiva, 2006.

MARTINS, T.S. et al. A influência da rede social Facebook no comportamento de compra do consumidor. Revista Científica Hermes – Fipen, v. 13, Jun. 2015.

RAZUK, R.O. Quando as vending machines não vendem: Um estudo exploratório da venda automática no Brasil. 142 f. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2001.

ROSSI, C.A.V.; SLONGO, L.A. Pesquisa de Satisfação de Clientes:o Estado-da-Arte e Proposição de um Método Brasileiro. Revista de Administração Contemporânea, v. 2, n. 1, Jan./Abr. 1998.

SAAVEDRA, F.U. et al. El uso de las redes sociales digitales como herramienta de marketing en el desempeño empresarial. Cuadernos de Administración, v. 26, n. 47, julio/deciembre. 2013.

TRIERWEILLER, A.C. et al. Diagnóstico de satisfação de clientes como ferramenta para fidelização: Um estudo de caso em cinema cult. Revista de Administração da Unimep, v. 9, n. 1, Jan./Abr. 2011.

TURCHI, S. R. Estratégia de Marketing Digital e E-commerce. São Paulo: Atlas, 2012.

VEIGA, R. T. et al. Estetização do Marketing. RAE – Revista de Administração de Empresas, v. 54, n. 2, Mar./Abr. 2014.

Published

2016-06-01

How to Cite

Piveta, M. N., Scherer, F. L., dos Santos, M. B., & Gomes, F. N. (2016). Analysis of satisfaction of final consumers: a study in a company of Vending Machines sector in the city of Santa Maria – RS. Revista Cientí­fica Hermes, 15, 173–197. https://doi.org/10.21710/rch.v15i0.259

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)