The view to another: cultural barriers to communication, new narrative and Brazil country brand
DOI:
https://doi.org/10.21710/rch.v15i0.242Keywords:
National branding. New narratives. Marketing. Communication management. International public relations. Tourism.Abstract
This paper analyzes the importance of valuing micronarratives of foreigners (especially Cubans) who live in Brazil for the formation and reformulation of their individual identity as immigrants, as well as to verify their contribution to the formation of Brazilian identity and country brand. For this, different ways to see brand Brazil are shown, from outside and from within, according to Cubans. This work analyzes Cubans micronarratives in Brazil through the results of a pilot research and analyzes some of the cultural barriers to communication faced by immigrants. We used the theoretical and practical method with qualitative and quantitative techniques such as literature review, participant observation, interviews and questionnaires. Among the results we highlight the diagnosis of cultural barriers to communication faced by Cubans, as well as the way they see the country brand before and after staying here. These results indicate that there are elements of country brand that can be told otherwise, based on micro-narratives of regular people. Also there are positive attributes of brand Brazil that are still little explored in the media.
References
ANHOLT, S. Competitive Identity: the new brand management for nations, cities and regions. London: Palgrave Macmillan UK, 2007.
BARROS, B.; SPYER PRATES, M. A. O estilo brasileiro de administrar. São Paulo: Atlas, 1996.
CANCLINI, N.G. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1996.
CAMPBELL, J. O poder do mito, com Bill Moyers. São Paulo: Palas Athena, 2012.
CARBONARO R.G. Narrativa da política externa brasileira e identidade nacional. As inter-relações entre governo, sociedade e comunicação, Dissertação de mestrado, ECA-USP, São Paulo, 2015.
CHIBÁS ORTIZ, F. Creatividad, Comunicación y Cultura: gestión innovadora de proyectos educativos-culturales en la era digital. La Habana, Cuba: Pueblo y Educacion, 2015. 340 p.
______. Conflitos e Barreiras culturais à comunicação: uma pesquisa empírica em ecossistemas multiculturais, In: ORGANICOM – Revista Brasileira de Comunicação Organizacional e Relações Públicas. ECA-USP, ISSN: 2238-2593, No. 20. 2014.
DEJOURS, C. Uma nova visão do sofrimento humano nas organizações. In J.F. Chanlat (Coord.). O indivíduo na organização: dimensões esquecidas (A.M. Rodrigues, Trad.). São Paulo: Atlas, 1996.
DI FELICE, M. Auréola digital: a crise dos pontos de vista centrais e o fim do direito exclusivo da edição das informações. In: OLIVEIRA, Ivone de Lourdes; MARCHIORI, M. (Orgs.). Redes sociais, comunicação e organizações. São Paulo: Difusão, 2012.
FERRARI, M.A. A influência dos valores organizacionais na determinação da prática e do papel dos profissionais de relações públicas. Estudo comparativo entre organizações de Brasil e do Chile. Tese [Doutorado]. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, 2000.
FOUCAULT, M. A Ordem do Discurso. Trad. port. L. Fraga e A. Sampaio. Lisboa: Ed. Relógio d’Água, 1997.
FRANCO, M. Storytelling e suas aplicações no mundo dos negócios. São Paulo: Atlas, 2015.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP& A, 2003.
MAXWELL, J. Qualitative Research Design: an interactive approach. Thousand Oaks; London; New Delhi: Sage, 2005.
NASSAR, P. Conceitos e processos de comunicação organizacional. In: KUNSCH, M.M.K. (Org.). Gestão estratégica em comunicação organizacional e relações públicas. São Caetano do Sul, SP: Difusão Editora, 2009.
______. O Brasil visto de fora. Relatório de pós-doutorado na Libera Università di Lingue e Comunicazione, IULM, Milão, Itália, 2013.
______; RIBEIRO, E. Velhas e novas narrativas. Estética., n. 9. jan.-jun. 2014. Disponível em: <http://www.usp.br/estetica/index.php/artigo-6-revista-8> . Acesso em: 1 jun. 2015.
RIBEIRO, E.P. As micronarrativas afetivas como forma de reencantamento da comunicação interna. 8o Interprogramas de Mestrado em Comunicação da Faculdade Cásper Líbero. nov. 2012. Disponível em: <http://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2014/04/Emiliana-Pomarico-Ribeiro1.pdf> . Acesso em: 10 jun.2015.
SANTOS, M. Por uma outra globalização. Do pensamento único a consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.
SILVA, D.M. Transculturação e internacionalização da cultura brasileira. In: SILVA, Dilma de Mello (Org.). Brasil: sua gente e sua cultura. São Paulo: ECA-USP, 1999, p. 123-143.
TORRE, C. Las identidades, una Mirada desde la Psicologia. La Habana: Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Juan Marinello, 2001.
UNESCO. UNESCO: O que é e o que faz? Paris: UNESCO, 2012.
______. Adote os ideais e os valores da UNESCO. Paris: UNESCO, 2015.
VIGOTSKY, L.S. Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Edición Revolucionaria, 1966.
YIN, R. Case study research: design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Revista CientÃfica Hermes - FIPEN

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.