The view to another: cultural barriers to communication, new narrative and Brazil country brand

Authors

  • Felipe Chibás Ortiz USP - Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v15i0.242

Keywords:

National branding. New narratives. Marketing. Communication management. International public relations. Tourism.

Abstract

This paper analyzes the importance of valuing micronarratives of foreigners (especially Cubans) who live in Brazil for the formation and reformulation of their individual identity as immigrants, as well as to verify their contribution to the formation of Brazilian identity and country brand. For this, different ways to see brand Brazil are shown, from outside and from within, according to Cubans. This work analyzes Cubans micronarratives in Brazil through the results of a pilot research and analyzes some of the cultural barriers to communication faced by immigrants. We used the theoretical and practical method with qualitative and quantitative techniques such as literature review, participant observation, interviews and questionnaires. Among the results we highlight the diagnosis of cultural barriers to communication faced by Cubans, as well as the way they see the country brand before and after staying here. These results indicate that there are elements of country brand that can be told otherwise, based on micro-narratives of regular people. Also there are positive attributes of brand Brazil that are still little explored in the media.

Author Biography

Felipe Chibás Ortiz, USP - Universidade de São Paulo

Consultor, psicólogo  pela Universidade de Havana, Cuba, mestre e doutor pela USP em temas de Comunicação Organizacional, Relações  Públicas e Marketing, especialista em Marketing Direto pela Universidade Alacala de Henares, Espanha. Palestrante e professor convidado em diversos congressos nacionais e internacionais, assim como em universidades.

É autor de 11 livros publicados em Cuba, Brasil, Espanha, Canadá e México, assim como de 11 textos didáticos publicados em Brasil e sócio-diretor da Perfectu Gerenciamento Empresarial, empresa de consultoria que integra o grupo multinacional espanhol de Consultoria e Formação Empresarial Global Estrategias, presente em 15 países de quatro continentes. Expert em campanhas de Marketing digital, Mídias sociais e estratégias e-learning, Preside o comitê organizador de vários eventos internacionais como o de Culturas Irmãs e Cultura, Comunicação, Marketing e Comunidade.

Foi professor da pós-graduação da Universidade do Grande ABC e no projeto de mestrado de Gestão educacional em redes, pesquisador da FUNADESP e colunista sobre temas de gestão em várias revistas de segmento.  É professor da pósgraduação das Faculdades Carlos Drummond de Andrade.

Coordena o curso 390 horas na Internet de Gestão de Excelência na Saúde.

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Published

2016-06-01

How to Cite

Ortiz, F. C. (2016). The view to another: cultural barriers to communication, new narrative and Brazil country brand. Revista Cientí­fica Hermes, 15, 242–262. https://doi.org/10.21710/rch.v15i0.242

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