Investment Return In Training Programs for Compentence Development

Authors

  • Maria Lúcia Gili Massi FIPEN-Instituto Paulista de Ensino

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v13i0.204

Keywords:

Financial return on investment made for the development of skills. ROI – Return on Investment. Benefits of training, skills.

Abstract

Can the investment return in training programs be applied to assess the impacts on work by incorporating skills? This issue has encouraged this study to verify whether it is possible to evaluate the financial return on the investment made in training for the development or acquisition of skills by applying the ROI. The literature has shown that it is possible, for professionals in training, to evaluate the financial returns generated by investment in training for skills development.

References

ABBAD, G.; GAMA, A.L.G.; BORGES-ANDRADE, J.E. Treinamento: análise do relacionamento da avaliação nos níveis reação, aprendizagem e impacto no trabalho. RAC, v. 4, p. 25-45, 2000.

ANTONELLO, C.S. Aprendizagem na ação revisitada e sua relação com a noção de competência. Comportamento Organizacional e Gestão, v. 12, p. 199-220, 2006.

BORGES-ANDRADE, J.E. Desenvolvimento de Medidas em Avaliação de Treinamento. Estudos de Psicologia, v. 7, n. esp., p. 31-43, 2002.

CAMPOS, K.C. de L.; BARDUCHI, A.L.J.; MARQUES, D.G.; RAMOS, K.P.; SANTOS, L.A.D. dos; BECKER, T.J. Avaliação do sistema de Treinamento e Desenvolvimento em empresas paulistas de médio e grande porte. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 17, p. 435-446, 2004.

CARVALHO, R.S.; ABBAD, G. Avaliação de Treinamento a Distância: Reação, Suporte e Transferência e Impactos no Trabalho. RAC, v. 10, p. 95-116, 2006.

CHIAVENATO, I. Gestão de pessoas e o novo papel dos recursos humanos nas organizações. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

CHIAVENATO, I. Treinamento e desenvolvimento de recursos humanos: como incrementar talentos na empresa. 7. ed. Barueri: Manole, 2009.

COELHO, F.A.JR.; BORGES-ANDRADE, J.E. Uso do conceito de aprendizagem em estudos relacionados ao trabalho e organizações. Paidéia, v. 18, p. 221-234, 2008. Disponível em: . Acesso em: 3 mar. 2015.

CONCEITOS. Centro de Referência em Inteligência Empresarial. Disponível em: <http://portal.crie.coppe.ufrj.br/portal/main.asp?ViewID=%7B32E72BC9-F838-4577-AF25-A5803179DF22%7D> . Acesso em: 2 jan. 2015.

COPELAND, T.; KOLLER, T.; MURRIN, J. Avaliação de Empresas: calculando e gerando o valor das empresas. São Paulo: Makron Books, 2000.

DAMODARAN, A. Avaliação de Investimentos. 3. ed. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2001.

DUTRA, J.S. Competências: conceitos e instrumentos para a gestão de pessoas na empresa moderna. São Paulo: Atlas, 2004.

FELIPPE, M.I. Identificação das necessidades de treinamento por competência. In: BOOG, G.G.; BOOG, M.T. (Coords.). Manual de Treinamento e Desenvolvimento: processos e operações. 6. ed. São Paulo: Pretince Hall, 2013.

FERRAZ, A.P. do C.M.; BELHOT, R.V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gest. Prod., São Carlos, v. 17, p. 421-431, 2010.

FIALHO, F.A.P.; MACEDO, M.; SANTOS, NERI dos; MITIDIERI, T. da C. Gestão do conhecimento e aprendizagem: as estratégias competitivas da sociedade pós-industrial. Florianópolis: Visual Book, 2006.

FLACH, L.; ANTONELLO, C.S. Organizações culturais e a aprendizagem baseada em práticas. Cadernos EBAPE, v. 9, p.155-175, 2011.

FLEURY, M.T.L.; FLEURY, A. Construindo o conceito de competência. RAC, Edição Especial, p. 183-196, 2001.

FREITAS, I.A. de; BORGES-ANDRADE, J.E. Efeitos de treinamento nos desempenhos individual e organizacional. RAE, v. 44, p. 44-56, 2004.

GRACEFFI, V. Planejamento e execução do T&D. In: BOOG, G.G.; BOOG, M.T. (Coords.). Manual de Treinamento e Desenvolvimento: processos e operações. 6. ed. São Paulo: Pretince Hall, 2013.

HIPÓLITO, J.A.M. Administração salarial: a remuneração por competências como diferencial competitivo. São Paulo: Atlas, 2006.

INAZAWA, F.K. O papel da cultura organizacional e da aprendizagem para o sucesso da gestão do conhecimento. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 14, p. 206-220, 2009.

LACERDA, E.R.M.; ABBAD, G. Impacto do Treinamento no Trabalho: Investigando Variáveis Motivacionais e Organizacionais como suas Preditoras. RAC, v. 7, n. 4, p. 77-96, 2003.

LE BOTERF, G. De la competénce: essai sur un attracteur étrange. Paris: Editions d’organisations, 1995.

LIMA, A.M. de S. Os impactos da globalização no mundo do trabalho. Terra e Cultura, v. 39, p. 32-49, 2004.

MAGER, R. Análise de Problemas de Desempenho. Porto Alegre: Globo, 1976.

MARRAS, J.P. Administração de recursos humanos: do operacional ao estratégico. São Paulo: Futura, 1999.

MASSI, M.L.G.; PEREZ, A.C; ALVEZ, C. dos S.; QUINTINO, I.C.F.; SOUZA, R.G. de; SOUZA, V.C. de. A baixa qualificação profissional é a responsável pelo desemprego? Revista Científica Hermes, n. 6, p. 16-35, 2012.

MENESES, P.P.M.; ABBAD, G. Proposta para Desenvolvimento de Modelos de Avaliação da Efetividade de Programas de Treinamento. RAC-Eletrônica, v. 3, n. 1, p. 105-122, 2009.Disponível em: <http://www.anpad.org.br/rac-e>. Acesso em: 27 maio 2015.

MILIONI, B.A. Integrando o Levantamento de necessidades com a avaliação e validação de treinamento. In: BOOG, G.G. Manual de Treinamento e Desenvolvimento: um guia de operações: manual oficial da ABTD. São Paulo: Makron Books, 2001.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

PALMEIRA, C.G. Avaliação de resultados – retorno do investimento. In: BOOG, G.G.; BOOG, M.T. (Coords.). Manual de Treinamento e Desenvolvimento: processos e operações. 6. ed. São Paulo: Pretince Hall, 2013.

POMI, R.M; NAVARRO, R. da C. Indicadores em educação e aprendizagem. In: BOOG, G.G.; BOOG, M.T. (Coords.). Manual de Treinamento e Desenvolvimento: processos e operações. 6. ed. São Paulo: Pretince Hall, 2013.

TOMASI, A. Qualificação ou Competência: da qualificação à competência: pensando o século XXI. Campinas: Papirus, 2004.

Published

2015-06-03

How to Cite

Massi, M. L. . G. (2015). Investment Return In Training Programs for Compentence Development. Revista Cientí­fica Hermes, 13, 107–123. https://doi.org/10.21710/rch.v13i0.204

Issue

Section

ARTICLES