Managers Connected Through Information Technology
DOI:
https://doi.org/10.21710/rch.v13i0.181Keywords:
Information technology, social networks, applications, technologic devices. RevistaAbstract
This study had as its central objective to ascertain how managers connect with information technology. The methodology applied was an exploratory research, through a structured questionnaire survey based on qualitative and quantitative approach. The study interviewed eighteen managers in a city in Brazil (Cascavel – Paraná), from the industrial segment distributed in several areas, selected by the non-probabilistic method, considering the samples by convenience. The research results showed that the respondents connect with information technology through social networks, applications and technological devices in a normal deliberated way. Literature has showed that Brazil is the second most connected country in social networks, which shows that managers tend to increase the use of information technology over time. We concluded that when managers use those technological tools, are online frequently, to fulfill their entrepreneurial functions, they remain attentive to everything that is happening around them and globally.References
AFONSO, A.S. Uma análise da utilização das redes sociais em ambientes corporativos.2009. 170 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design D igital). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2009.
ALBERTIN, Alberto Luís; MOURA, Rosa Maria de.Tecnologia de informação. São Paulo: Atlas, 2004.
BATISTA, Emerson de Oliveira. Sistema de informação: o uso consciente da tecnologia para o gerenciamento. São Paulo: Saraiva, 2004.
BOUÇAS, Cibelle. Mercado de smartphones crescerá 28% em 2014 na AL, aponta eMarketer.Valor Econômico, 22 jan. 2014. Disponível em: <http://www.valor.com.br/empresas/3403512/mercado-de-smartphones-crescera-28-em-2014-na-al-aponta-emarketer#ixzz3CTbCc3mk>. Acesso em: 5 set. 2014.
CASTELLS, Manuel A. Galáxia da internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
COMSCORE. Brazil digital future in focus’ report. ComScore, 14 mar. 2013. Disponível em:<http://www.comscore.com/Insights/Events_and_Webinars/Webinar/2013/2013_Brazil_Digital_Future_in_Focus>. Acesso em: 25 de set. 2013.
DELO, Cotton. In Brazil, Facebook, Twitter Battle For Ad Dollars As Social Land Grab Heats Up A Nation Obsessed With Social Networks. AdAge digital, 28 fev. 2013. Disponível em: <http://adage.com/article/digital/brazil-s-big-social-media-land-grab-heats/240061>. Acesso em: 16 de out, 2013.
ECONOMIST INTELLIGENCE UNIT. Acesso seguro a dados em um universo móvel. The Economist Intelligence Unit Limited, 2012. Disponível em: <http://www.cisco.com/web/BR/assets/executives/pdf/PT-BR_EIU_CISCO_MobileData_120928_FINAL2_PT-BR_LR.pdf>. Acesso em: 07 de set. 2013.
GARCIA, Osmarina Pedro Garcia; ROCHA, Letícia Mara; GARCIA, Elias; STRASBUG, Udo. Auditoria de Sistema: Evidenciando os Pontos de Auditoria de Sistemas de Escritórios de Assessoria Contábil. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFORMATION SYSTEMS AND TECHNOLOGY MANAGEMENT – CONTECSI, 10., June, 12 to 14 2013. Anais... São Paulo: FEA. p. 3676-3704. Disponível em: <http://www.infoteca.inf.br/contecsi/smarty/templates/arquivos_template/upload_arquivos/acervo/docs/PDFs/196.pdf>. Acesso em: 23 de jul. 2014.
HOLMES, Ryan. The Future Of Social Media? Forget About The U.S., Look To Brazil[Brasil é o futuro das redes sociais e não os Estados Unidos]. Forbes, 7 mar. 2013. Disponível em: <http://www.forbes.com/sites/ciocentral/2013/09/12/the-future-of-social-media-forget-about-the-u-s-look-to -brazil/>. Acesso em: 21 de setembro de 2013.
KEEN, Peter G.W. Guia gerencial para a tecnologia da informação: conceitos essenciais a terminologia para empresas e gerentes. 2. ed. Rio de janeiro: Campus, 1996.
LAUDON, Kenneth C.; LAUDON, Jane P.Sistemas de informação gerenciais.7 ed. São Paulo: Pearson, 2007.
MARINO, Caroline; NEVES, Nina; ROSSI, Lucas. Viramos escravos da tecnologia?. Você S/A, São Paulo: Abril, ed. 178, mar. 2013.
OLIVEIRA NETTO, Alvim Antônio de. Metodologia da Pesquisa Científica: Guia prático para apresentação de trabalhos acadêmicos. 3. ed. Florianópolis: Visual Books, 2008.
PEREIRA, Maria José Lara de Bretãs; FONSECA, João Gabriel Marques. Faces da decisão: as mudanças de paradigmas e o poder da decisão. São Paulo: Makron Books, 1997.
SILVA, Marcos. Tecnologia da informação e sua contribuição para a gestão empresarial.Administradores.com, 3 mar. 2011. Disponível em: <http://www.administradores.com.br/informe-se/artigos/>. Acesso em: 16 de out. 2013.
TURBAN, Efraim; LEIDNER, Dorothy; MCLEAN, Ephraim; WETHERBE, James.Tecnologia da Informação para Gestão: Transformando os Negócios na Economia Digital. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
TURKLE, Sherry. Silêncio, por favor. Você S/A, São Paulo: Abril, ed. 178, mar. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Revista CientÃfica Hermes - FIPEN

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.