Sustainability in the organization Brazilian Contemporary: A Literary analysis under the strategic planning

Authors

  • Ricardo Di Bartolomeo Professor Doutor pela PUC/SP, docente e coordenador do curso superior de Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos da Faculdade de Tecnologia do Ipiranga.
  • Emerson Pereira da Silva Graduando no curso de Tecnologia em Gestão Comercial na Fatec Ipiranga.
  • Cesar da Costa Fonseca Graduado em Administração na Faculdade Santa Rita de Cássia.

DOI:

https://doi.org/10.21710/rch.v11i0.169

Keywords:

organizations, competitiveness, sustainability and strategic planning.

Abstract

This article proposes an approach to organizations under aspects related to vision, attitude, correctsustainable actions and obedience to legal responsibilities as factors of differentiation andcompetitiveness in the market. Its main objective is that companies use natural resources, such asspontaneous support, in their daily activities. In order to reach the objective, the literature onsustainability and its influence on the increase of customers and business partners has been reviewed.Results have showed that strategic planning is essential for the recognition of the organizations assustainable.

Author Biographies

Ricardo Di Bartolomeo, Professor Doutor pela PUC/SP, docente e coordenador do curso superior de Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos da Faculdade de Tecnologia do Ipiranga.

Autor

Emerson Pereira da Silva, Graduando no curso de Tecnologia em Gestão Comercial na Fatec Ipiranga.

Co-Autor.

References

ARMOSTRONG, G. KOTLER, P., Princípios de Marketing. 12. ed. São Paulo: Person Prentice Hall, 2007 (p. 200).

DIAS, Reinaldo. Marketing ambiental: ética, responsabilidade social e competitividade nos negócios. São Paulo: Atlas, 2007 (p. 19 – 37-108).

FIORATI, Jete Jane. Novas vertentes do direito do comércio internacional. Barueri: Manole, 2003.

FISCHMANN, Adalberto e ALMEIDA, Martinho I.R.; Planejamento estratégico na prática; Atlas; 1991 - Apresenta a evolução das técnicas de planejamento e os segmentos ambientais.

HART, S.; PRAHALAD, C.K. A riqueza na base da pirâmide. Porto Alegre: Bookman, 2005 (p. 55).

LAFUENE, Florencia; Reagentes da Mudança. Revista HSM Management Sustentabilidade. Edição, Julho 2011. (p.6-8).

LOPES, Daniel e Ruy Queiróz, Apostila ENIAC – Módulo Desenvolvimento Sustentável – Editora Universal Comercial Software Ltda., 2011.

MOTTA, R.: A busca da competitividade nas empresas: Revista de Administração de Empresas. São Paulo: FGV, v. 35, n2, p.12-16, mar./abr. 1995.

NASCIMENTO, Luis Felipe; LEMOS, Ângela Denise da Cunha; MELLO, Maria Celina Abreu de. Gestão Socioambiental Estratégica. Editora Brookman, 2008. (p. 26).

PEDRINI, Alexandre Gusmão. Educação Ambiental Empresarial no Brasil. Rima Editora, 2008. (p.135).

PORTER, M.E. Competição: estratégias competitivas essenciais, Rio de Janeiro: Campus, 1999. (p.28).

RAMOS, André; ANDRADE, Cláudio; BRANDÃO, Edmundo; SARDINHA, Geraldo; BORDA, Gilson; SILVA, Hélio; BICALHO, Joana; DOWBOR, Ladislau. Gestão da Comunicação e Responsabilidade Socioambiental. Editora Atlas, 2009. (p. 103-107, 217).

SELEME, Robson; STADLER, Humberto. Controle da Qualidade – As ferramentas essenciais. Editora IBPEX, Curitiba, 2008. (p.16-19).

SOARES, Remi Aparecida de Araújo. Proteção ambiental e desenvolvimento econômico. Curitiba: Juruá, 2003. (p. 50).

STADLER, Adriano; SCHMIDT, Maria do Carmo; RODERMEL, Pedro Monir. Desenvolvimento gerencial, estratégia e competitividade. Editora IBPEX. (p. 88-89).

Published

2014-07-30

How to Cite

Bartolomeo, R. D., da Silva, E. P., & Fonseca, C. da C. (2014). Sustainability in the organization Brazilian Contemporary: A Literary analysis under the strategic planning. Revista Cientí­fica Hermes, 11. https://doi.org/10.21710/rch.v11i0.169

Issue

Section

ARTICLES